روزهای پر خبر و تعطیلات چند روزه در هفته‌ای که گذشت

_ یک تعطیلی سه روزه را در هفته گذشته پشت سر گذاشتیم و بسیاری از مردم با استفاده از این فرصت به سفر رفتند . از شاخصه های مهم نشاط و شادابی یک جامعه ، علاقه و تمایل مردم آن به گشت و گذار و سیر و سیاحت است . این مساله همچنین گویای بهبود وضعیت معیشتی مردم است . آمارها نشان از افزایش چشمگیر سفرهای برون شهری دارد و خدا را شکر می کنیم که در سایه تلاشها و توجهات دولت نهم به امر بهسازی و نوسازی جاده های کشور ، شمار تصادفات جاده ای ، قربانیان و مجروحان ناشی از این حوادث، تا حد بسیار قابل توجهی کاهش یافته است . نهضت راه سازی ، برطرف کردن نقاط کور جاده ها، احداث هر چه بیشتر بزرگراهها و ساختن راههای دسترسی به نقاط روستایی و دور افتاده ، همچنان ادامه دارد و با اینکه وضعیت راهها نسبت به گذشته بهبود کاملا ملموسی داشته است اما به وضع موجود نباید قانع باشیم و فکر می کنیم که روند خدمت رسانی به مردم در این حوزه باید با انرژی بیشتر ادامه و گسترش یابد.

_ روزهای کاری هفته گذشته پر خبر نیز بود. برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و دیدارهای جداگانه دکتر احمدی نژاد با شمار زیادی از نمایندگان کشورهای شرکت کننده از جمله این خبرها بود. در برخی از گزارشهای خبری از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری نام برده می شود که به نمایندگی از سوی اعضای این جنبش ، می تواند در شورای امنیت سازمان ملل به ایفای نقش بپردازد. ایران یک کشور قدرتمند و برخوردار از حیطه نفوذ و تاثیرگذاری ویژه در تحولات منطقه ای و جهانی است و به دلیل ایستادگی هوشمندانه در برابر قدرتهای زیاده خواه و دفاع مقتدرانه از حقوق قانونی خود ، در کانون توجه و تمرکز افکار عمومی جهان قرار دارد. ملتها به جمهوری اسلامی ایران به دیده خیرخواهی ، نیک اندیشی ، صلح دوستی ، حق طلبی ، مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویان و راهزنان بین المللی می نگرند و ملت ایران نیز اثبات کرده است که می تواند مسوولیت های مهم بین المللی را برای کمک به اجرای عدالت ، استقرار صلح پایدار و توسعه همکاریهای دوجانبه ، چند جانبه ، منطقه ای و جهانی برعهده بگیرد.

_ از دیگر تحولات هفته گذشته ، مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا بود. برایان ویلیامز از مجریان برجسته تلویزیونی در آمریکا پرسشگر مصاحبه بود که آشکارا به نظر می رسید مقهور مصاحبه شونده است ، هرچند که او تلاش می کرد تا از حوزه ادب و احترام نیز خارج نشود.

ویلیامز و ۱۱ همکار دیگرش با دوربین ها و پرژکتورهای خود به وزن تقریبی۴ تن به ایران آمدند و در فرودگاه بین المللی امام خمینی (رض) نیز انگشت نگاری شدند. مجری آمریکایی به دلیل لغو پرواز ، با نگرانی بسیار ، خود را از مسیر دوبی به تهران رساند. البته او سه ساعت قبل از انجام مصاحبه وارد تهران شد و بسیار خوش شانس بود که با همکاری و مساعدت کارکنان فرودگاه ، بدون نوبت توانست فرودگاه را ترک کند و گرنه او نیز مجبور بود همانند همکاران دیگرش که دو روز زودتر به تهران سفرکردند ، شش ساعت بعد از فرودگاه خارج شود.

_ یک رویداد مهم و پر سر و صدای دیگر به اجرای حکم اعدام در مورد یک گروه سی نفره از مجرمین تبهکار و جنایتکار مربوط می شد. هنوز معلوم نیست که دستگاه قضایی برای مجازات یکباره این گروه از مجرمین چه استدلالی داشته است اما در نظر گرفتن یگ گروه ۳۰ نفره در این شرایط زمانی که بعدا به ۲۹ نفر کاهش یافت و اجرای حکم اعدام آنها در روزی که دهها هیات خارجی و وزیران امور خارجه از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرده بودند ، بیانگر تدبیر و درایت صحیح امور نیست.

یادمان باشد که امروزه همه امور به نحوی به هم مربوط هستند و هیچکس ما را به دلیل بی توجهی به آثار و نتایج سوء ناشی از اجرای تصمیمات و اقداماتمان ، مورد تمجید و ستایش قرار نخواهد داد.

صدور حکم اعدام ، مستلزم دلایل و مستندات فراوانی است و قضات دادگاهها با وسواس و دقت نظر زیاد، چنین حکمی را برای یک فرد مجرم صادر می کنند. حال که چنین است و دستگاه قضایی تا این حد برای صدور حکم اعدام از خود سختگیری نشان می دهد، معلوم نیست بر اساس چه منطقی تلاش شده است تا با اعدام یکباره این گروه از مجرمین ، یک تصویر تند و خشن از ایران به خارج منتقل شود؟! حتما اشتباهی در کار بوده است که نباید تکرار شود.

۱۹ نظر »

  1. رضائی گفت :

    مرداد ۱۲م, ۱۳۸۷ در ۲۲:۰۷

    آقای جوانفکر سلام
    همانگونه که خود اشاره فرموده اید خبرنگار آمریکائی از جاده ادب خارج نشد ضمن آنکه واقعا ما هم مقهور صحبت های اقای رئیس جمهور شدیم خصوصا آنجا که خبرنگار از اوضاع داخلی ما سئوال کرد و آقای رئیس جمهور در کمال ادب!!! اظهار داشت این به خود ما مربوط است؟؟؟ من واقعا از این جواب ایشان خجالت کشیدم . شما خود قبلا خبرنگار بودید و خوب میدانید که معمولا خبرنگاران میایند تا مسائل داخلی را سئوال کنند نه اینکه محو چشم و ابروی زیبای مصاحبه شونده شوند. بهر حال خوب است آقای رئیس جمهور قدری مطالعات ادبی خود را بیشتر نمایند.

    جناب آقای رضایی
    سلام بر شما
    داشتن درک و فهم سیاسی یک ضرورت است . پاسخ سیاسی با بی ادبی و بی نزاکتی نباید اشتباه گرفته شود. همه ما نیازمند ادب و احترام به دیگران هستیم حتی بنده و شما.

  2. غ.ر فرهنگ گفت :

    مرداد ۱۲م, ۱۳۸۷ در ۲۲:۱۳

    خبر اعدام در مطبوعات ترکیه انعکاس وسیعی داشت. انبوه یادداشت های ذیل خبر در سایت ها که از طرف مردم نوشته شده بود نشان میداد که تقریبا تمام ملت ترکیه این حرکت ایران را پسندیده و نشانه عزم و قدرم حکومت برای اجرای عدالت میدانند. حکم اعدام در ترکیه با فشار های اتحادیه اروپا اجرا نمی شود. قدرت همیشه جذبه خودش را دارد.

  3. یک ساکن اروپا گفت :

    مرداد ۱۲م, ۱۳۸۷ در ۲۳:۱۹

    آقا چطور میشه با شما تماس گرفت؟ من از طرفداران رییس جمهور در اروپا هستم و کار واجبی با شما دارم. اگر ممکن است یک آدرس ایمیل بدهید.
    با سلام
    با همین وبلاگ می توانید مطالب خودتان را برای بنده بفرستید.
    متشکرم.

  4. احمدوند گفت :

    مرداد ۱۳م, ۱۳۸۷ در ۰۱:۱۱

    سلام
    به نظر من اصلا نباید درباره اعدام این اشرار اطلاع رسانی میشد. چه دلیلی دارد که خود را سیبل رسانه‌های بی‌منطق دنیا بکنیم؟؟

    سلام علیکم
    با شما موافقم.

  5. محمد گفت :

    مرداد ۱۳م, ۱۳۸۷ در ۰۷:۱۶

    مسافرت یعنی لذت بردن از سفر، نه پختن غذا در مستراح و خوابیدن در پارک. مردم سفر می کنند، نه برای لذت از مقصد که برای فرار از مبدا. فکر نکنم فهم این یکی دو جمله خیلی سخت باشه. اتفاقا دیشب در بی برقی اموات و خانواده همگی مسولین را یاد کردیم ، برق نیامد ولی……..

    آقا محمد گل سلام
    خوابیدن در پارک که جای بدی نیست بویژه در هوای تابستان و مخصوصا اگر یک چادر مسافرتی هم داشته باشید خیلی خوب است. این کار را اروپایی ها هم انجام می دهند و صفایش را می برند. اما در مورد پختن غذا در مستراح دچار کج سلیقگی شده اید. این همه جا برای پختن غذا وجود دارد که هیچکس هم مزاحم کسی نمی شود. بنابراین همانطور که ملاحظه کردید فهم بنده از این دو جمله با فهم شما فرق می کند. زندگی را خیلی سخت نباید گرفت. زندگی فقط به خاطر راحتی هایش زیبا نیست . سختی ها و دشواریها هم بخشی از زندگی است که به وجود انسان معنا می دهد. یاد بگیریم که با این سختی ها و کمبودها چگونه کنار بیاییم و زندگی را برای خود و دیگران زیبا و راحت کنیم.
    در مورد رقتن برق و بقیه موارد هم خدا از شما و خانواده قبول کند.
    موفق باشید.

  6. جواد کاشانی گفت :

    مرداد ۱۳م, ۱۳۸۷ در ۱۰:۴۵

    ادعای بهبود وضعیت معیشت مردم باید براساس امار و ارقام اقتصادی باشد و نه با حرف بدون پشتوانه . بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده است ۱۴میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند که این رقم نسبت به چند سال قبل حدود ۴میلیون نفر افزایش یافته است . نکند این به معنای بهبود معیشت مردم است . لطفا از توهمات خود خارج شوید .

    آقا جواد سلام
    درست می فرمایید. بدون آمار و ارقام نمی شود ادعای بهبود وضع معیشتی مردم را مطرح کرد. بنده هم اشاره ام به همین آمار است. اگر فرصت کردید به آمار رسمی اعلام شده در مورد سفرهای نورزوی امسال مراجعه کنید. اگر افزایش سفرهای تفریحی و سیاحتی مردم را نشان دهنده بهبود وضع معیشتی آنها ندانیم ، به نظر شما بی انصافی نکرده ایم ! البته بنده منکر وجود فقرا در کشور نیستیم اما اگر فرصت کردید کمی در باره خدمات گسترده دولت نهم به فقرا و طبقات پایین تر جامعه و توزیع میلیاردها تومان سود سهام عدالت بین همین اقشار مطالعه فرمایید.
    جهت اطلاع :
    سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرد : جمع کل مسافران ورودی به استانهای کشور در نوروز سال‪ ۱۳۸۷‬بیش از ‪ ۳/۷۱‬میلیون نفر سفر بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته ‪۲۹‬درصد افزایش نشان می‌دهد.

    طبق اعلام میراث فرهنگی جمع کل مسافران نوروزی در سال ‪ ۸۶‬برابر ‪ ۵۵‬میلیون و ‪ ۵۰۶‬هزار و دویست و چهل و پنج نفرسفربرآورد شده بود.

    به گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، استان خراسان رضوی با میزبانی حدود ‪ ۶‬میلیون و ‪ ۲۷۴‬هزار نفر که در ایام نوروز به قصد زیارت بارگاه مقدس امام رضا (ع) به این استان مسافرت کردند در صدر استانهای پذیرای گردشگران نوروزی قرار دارد.

    پس از این استان، مازندران با حدود ‪ ۵‬میلیون و‪ ۷۱۰‬هزار نفر گردشگر نوروزی و استان فارس با ‪ ۵‬میلیون و ‪ ۴۵۰‬هزارنفر گردشگر از نظر تعداد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    بنا براین گزارش، استان سیستان و بلوچستان با ‪ ۱۶۷‬هزار و هفتصد و پنجاه و سه نفر گردشگر و با رشد ‪ ۱۰۰‬درصدی
    خود و استان کرمانشاه نیز با رشد ‪ ۹۰‬درصد و جذب ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۹۰‬هزار نفر مسافران نوروزی، بیشترین رشد مسافر را به خود اختصاص داده اند.

  7. محمد گفت :

    مرداد ۱۳م, ۱۳۸۷ در ۱۶:۵۴

    آقای جوانفکر !
    بنظر ماشالا بعد از روی کار آمدن دولت نهم کار وبار سکه شده و مسافرت پشت مسافرت ، مسافرت مردم از سر وضعیت مطلوب معیشتی نیست بلکه فرار از گرفتاریهای ازندگیست ، افزایش نرخ کرایه خانه و مواد غذایی و ….. ، بهتر است در وبلاگتان چیزی ننویسید که دل مردم را بسوزانید و نسبت به همه چیز بی اعتنا کنید .
    ما از روی تنگا و اصلاح خیلی امور به احمدی نژاد رای دادیم یا برایش تبلیغ کردیم ، برای من خیلی شرم آور بود که گفته های شما دست اویز سایتها و وبلاگهای شده که به گزافه گویی یا باندهای مافیای اقتصادی متهم هستند. بنظرم دارید خیلیا رو رو سفیذ میکنید!!!!

    آقا محمد
    سلام
    خدا را شکر در دولت نهم ، کار و بار کسی سکه نمی شود و ما هم زندگی مان مثل بقیه مردم است . اگر شیر یارانه ای گیرمان نیاید ، نمی خوریم و از وقتی برنج گران شده ، کمتر برنج می خوریم. نه ریا می کنم و نه فضل می فروشم.فقط نگاهم به زندگی ممکن است با شما فرق داشته باشد.چرا بعضی ها اینقدر به زندگی نگاه منفی دارند. بنده گفته ام خدا را شکر می کنم که مسافرت ها بیشتر شده و به حمدالله با کارهای انجام شده ، حوادث رانندگی و تلفات جانی هم کاهش پیدا کرده است . شما می فرمایید که مردم برای فرار از مشکلات به مسافرت می روند و بنده این نگاه منفی شما را قبول ندارم و معقتدم که مردم برای استراحت و تفریح به سفر می روند و دولت را برای حل مشکلات و گرفتاریهایشان در کنار خود می بینند.
    این دولت همه توان خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور به کار گرفته و به لطف خدا کارهای بزرگی هم در کشور به انجام رسیده است. کافی است کمی انصاف داشته باشیم و چشمهایمان را بر روی حقایق نبندیم.
    موق باشید.

  8. دکتر رمضانی گفت :

    مرداد ۱۳م, ۱۳۸۷ در ۱۷:۵۰

    اقای دکتر

    سلام

    اگر دولت اقای احمدی نژاد ۵ نفر مثل شما مدافع آگاه شجاع و بی ریا داشت خیلی بهتر می شد.

    جناب اقای رمضانی
    سلام بر شما
    هنوز خیلی مانده است تا به این صفت های خوبی که فرموده اید، زیبنده شوم. اما در دولت احمدی نژاد کم نیستند افرادی که همه این صفات یا برخی از آنها در موردشان صدق می کند.
    موفق باشید.

  9. فیروزه عسکری گفت :

    مرداد ۱۴م, ۱۳۸۷ در ۱۱:۲۷

    سلام
    خدا قوت

  10. حجت صارمی گفت :

    مرداد ۱۵م, ۱۳۸۷ در ۰۰:۵۲

    آخرین پیام خبرنگار شهید محمود صارمی:
    ۱۳۷۷مزار شریف سقوط کرد ! هفدهم مرداد ماه سال
    اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می شوند به من بگویید که چه وظیفه ای … ” و آری این آخرین سروده و مکالمه شهید صارمی با ایرنا در تهران بود و به حق وظیفه خود را کامل ادا کرد …

    ( ابراز همدردی وهمدلی کلمه ای بیش نیست مگر اینکه خود این درد مصیبت را تجربه کرده باشید)
    صارمی مثل من وتو زندگی را با تمام وجود دوست داشت وهمواره در تلاش بود تاهر لحظه اش را به بهترین شکل بگذراند.
    اما……..
    اینک دنیای رسانه امروز فارغ از رنگها -نژاد وادیان ها- زدوبند ها- تبعیض وبی عدالتی-منصب -زور وظلم تجاوز- تهدیدها- جنگ خونریزی-مرگ زندان- فقرو گرسنگی- نابرابری- سانسور- توقیف- دیکتاتوری -قصور-وجهل ونادانی- چاپلوسی-نیرنگ- بلای خانمانسوز اعتیاد -فساد های اداری مالی وجنسی وغیره …می باشد.

    .پس بیاید همه باهم برای صلح ودوستی و رعایت حق حقوق وشهروندی با حفظ کرامت انسانی وزندگی بهتر همگان دعا کنیم .
    حقیقتا خبرنگاران گزارشگران و اصحاب رسانه که بطور مداوم درسخت ترین شرایط وبحران ها همواره درپی کشف واقعیت هستند ونیز گاها در سراسر جهان اسباب نارضایتی گروهی را فراهم می آورند. خبرنگاران وگزارشگران مشکلات وموفقیت های همه را منعکس می کنند ولی کسی درد ورنج آنان را عنوان نمی کند.اینجانب در حد بضاعت ناچیزم اگر لایق باشم بعنوان یک علاقه مند و همدل و دردمند

    .همگام با اصحاب رسانه ومطبوعات یار ویاور بازماندگان و قربانیان وآسیب دیده گان راه عدالت وآزادی خواهم بود
    صارمی …
    نه دیپلمات بود.؟ ونه تاجر؟ فقط وفقط یک خبرنگارایرانی ومتعهدووظیفه شناس بود.او درطی بیش از دوسال حضورش در افغانستان بارها فریاد مظلومیت مردم دردمند وستمدیده آن دیار مصیبت زده را به گوش جهانیان رساند و خبرسقوط مزارشریف راباخون خود مخابره کرد وخود خبر شد
    ..همه خوب میدانیم که صارمی غریب ومظلوم نه اولین ونه آخرین شهید عرصه اطلاع رسانی نخواهدبود…
    آری ایثار وشجاعت راهرکسی ندارد باید لایقش باشی تا تورا بستایند…
    صارمی را مجامع جهانی وکنوانسیونهای بین المللی. خبرنگاران .آزاداندیشان…. دوست ودشمن ستودنش
    …حال ما چه کرده ایم…. وچه کنیم تارسالت حرفه ای ورشادت صداقت او برای نسلهای بعد به ماندگار بماند..

    آری …..خون بهای صارمی ها…..۱۷مرداد روز خبرنگاراین
    میراث باافتخار حرفه خطیر خبرنگاران وروزنامه نگاران وگزارشگران (سایر رسانه ها) هفده مردادماه روز خبر نگار برهمگان مبارک باد.
    گرامی بادیاد و نام وخاطره تمامی کسانیکه در راه انجام رسالت حرفه ای شان وآگاهی بخشی به جامعه بشری در سراسرعالم گیتی دچار آسیب مصیبت ویا صدماتی گردیده ویا جان باختند .

    حجت صارمی

    جناب آقای صارمی
    سلام علیکم
    بنده هم با اغتنام فرصت یاد شهید محمود صارمی خبرنگار مظلوم خبرگزاری جمهوری اسلامی را گرامی می دارم. لحظه وداع او برای سفر به افغانستان را هرگز از یاد نمی برم. نگاهم در نگاهش گره خورد و در حالی که بیمار بود به محل ماموریت رفت و در راه انجام رسالت خطیر خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ملت خویش شربت شهادت نوشید. یادش جاودان و راهش پر رهرو

  11. حسین گفت :

    مرداد ۱۵م, ۱۳۸۷ در ۱۹:۵۲

    بسم الله

    سلام خدمت آقای جوانفکر .

    آقا ما یک مطلبی نوشته ایم که خوشحال می شوم هم شما بخوانید و هم به دیگر دولتی ها برسنید . مطلب بسیار مهمی است . اگر مبهم بود من در خدمتتان هستم برای توضیحات بیشتر .

    شاید نامه ای سرگشاده !

    یا علی …

  12. partisan گفت :

    مرداد ۱۶م, ۱۳۸۷ در ۰۵:۲۶

    سلام جناب جوان‌فکر. در مورد اعدام‌ها، بنده هم با شما موافقم. نفس قضیه خوب بود و مناسب ولی نه روز و زمان انجام آن. معمولا قوه‌ی قضاییه از این دست بی‌سلیقه‌گی‌ها از خودش بسیار بروز می‌دهد. نمونه‌ی دیگرش دست‌گیری و اجرای حکم زندان عباس عبدی در روز ۱۳ آبان! و چنان‌چه این قوه مدعی اجرای کامل احکام جدی اسلامی است، دیگر مسایل را حل کند. با جماعت عدالت‌ستیز مردانه مبارزه کند که متأسفانه… بگذریم!
    موفق و مؤید باشید.
    سهیل کریمی

  13. فرزند یک شهید گفت :

    مرداد ۱۶م, ۱۳۸۷ در ۱۶:۰۸

    با سلام خدمت شما و رییس جمهور عزیز
    من فرزند شهیدی از استان کرمان و ساکن قم هستم ،وقتی این همه مظلومیت این دولت را میبینم دلم آتش میگیرد ،وقتی این همه تهمتهای ناجوانمردانه ای که به آقای احمدی نژاد میشود را میبینم و میشنوم دوست دارم زار زار گریه کنم آنهم زمانی که رهبر عزیزمان اینگونه با صراحت از این دولت وشخص رییس جمهور حمایت میکنند، ولی کسانی که برای رای آوردن زمانی دنبال یک جمله که در بر دارنده مقداری حمایت رهبر از انها باشد میگشتند حال چشم و گوش خود را بسته اند،
    درد دل زیاد است ولی نمیدانم در دل آقای احمدی نژاد چه میگذرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الله عالم
    ولی بدانیید وهمه بدانندکه : قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء … وتعز من تشاء وتذل من تشاء بید الخیر انک علی کل شیء قدیر.(آل عمران آیه۲۶)

  14. غ.ر فرهنگ گفت :

    مرداد ۱۷م, ۱۳۸۷ در ۱۲:۳۲

    اگر خوب نگاه کنیم مردم از زندگیشان نا راضی هستند و این چندان ربطی به وضغ مال آنها ندارد. مشکل جای دیگریست و مسایل مالی بیشتر بهانه است . به نظر من مشکل اصلی حرص دنیاست. مثل آب شور که هر قد بخوری تشنه تر میشوی.
    رضایت از زندگی در شهر های کوچک بیشتر است( با اینکه درآمد کمتری دارند) .
    لطفا به این نکات توجه کنید.

  15. سعید گفت :

    مرداد ۱۷م, ۱۳۸۷ در ۱۳:۱۳

    دوست عزیز آقای جوانفکر
    یه مدت بود به وبلاگتون سر نزده بودم، اما با دیدن جوابتون به کامنت یکی از دوستان نتونستم همینجوری رد شم. در کجای علم اقتصاد گفته شده که افزایش سفر نشوندهنده بهبود سطح زندگی مردمه. این یک چیز طبیعیه که با افزایش سالانه یک میلیون خودرو حجم مسافرتها هم افزایش پیدا کند. اما آیا آمار بهتری برای نشون دادن وضع اقتصادی مردم نداریم؟ مثلا نرخ تورم(۱/۲۶) یا جمعیت زیر خط فقر یا قیمت خونه( حتی با لحاظ افت ۲۰ درصدی پس از افزایش ۴۰۰ درصدی طی دوره خدمت آقای دکتر) یا اجاره بها( من بعنوان یه جوون دارم ماهی ۴۰۰ هزار تومن واسه یه خونه ۴۰ متری تو حوالی خیابون جمهوری کرایه میدم!) تازه دوست عزیز همه اینها رو در کنار درآمد بیسابقه نفتی طی این سه ساله قرار بدهید( خواهشا تورم جهانی رو وسط نکشید چون بالاترین میزان تورم توی کشورهای اصلی که ما باهاشون مراودات تجاری داریم از شش هفت درصد تجاوز نمیکنه و ضمنا یک یا دو کالا مثل برنج رو مثال نزنیدکه توی کشورهای دیگر هم ۵۰ درصد رشد کرده است چون ما سبدی از کالاها رو وارد میکنیم که شاید چند قلمش رشد بیسابقه ای به علت افزایش بهای سوخت داشته باشد مابقی اقلام مطابق با همون درصد تورم ۶-۷ درصدی است) با همه این حرفها چرا باید دکتر در جواب خبرنگار NBC بگه ما خوشبخت ترین مردم دنیاییم، چه بخواهید قبول کنید چه خیر چه بگید که ما برای شکم انقلاب نکردیم چه خیر واقعیت همینه برای عموم مردم اولین اولویت داشتن اقتصاد سالم و توسعه پویا و رفاه هستش نه آزادی سیاسی و مطبوعات نه شعار توخالی عدالت و عزت!!!! یا بگن مسائل داخلی ما به شما ربط نداره و شما برید خودتونو جمع کنید. آیا این قطعنامه ها که دائما تو گوش مردم میخونیم هیچ!!! اثری بر ما نداشته وتازه مارو قویتر کرده( ما مصداق کسی هستیم که میخاد هواپیمای برادران رایت رو مجددا اختراع کنه) واقعا هیچ اثری نداشته ؟؟؟ آیا تحریم بانکهای ملی صادرات سپه برای ما هیچ تاثیری در مبادلات فابنانس بین المللی ما نداشته؟؟؟ یا عدم اجازه وارد کردن برخی قطعات نیروگاهی جهت تعمیر و نگهداری در قطعیهای برق هیچ تاثیری نداشته؟؟؟؟ آیا آیا آیا ….

    آقا سعید سلام بر شما
    بنده نگاهم به مسائل جامعه با نگاه شما تفاوتهایی دارد که طبیعی است با نگاه شما جمعبندی بهتری از آنچه فرموده اید حاصل نمی شود. من از اینکه مردم نسبت به گذشته بیشتر به سفر می روند خوشحالم . می فرمایید خوب تعداد ماشین ها زیادتر شده و مسافرتها به خاطر افزایش ماشین هاست . خوب اتومبیلها را هم که رایگان از آسمان توی دامن مردم نمی ریزند. برایش پول می دهند، پس الحمدلله وضع مردم بهتر شده و تعداد خیلی بیشتری از مردم صاحب خودرو هستند ومی توانند سفر بروند. بالاخره افزایش مسافرتها یک واقعیت هست یا نه ؟ اگر هست باید آن را نشانه بدبختی مردم تلقی کنیم یا نشانه بهتر شدن وضع مردم ؟! این خیلی بی انصافی و حاکی از واقعیت گریزی است که بخواهیم یک نشانه رشد و بهبود وضع عمومی را وارونه ببینیم و آن را به حساب بدبختی و فقر و تورم … بگذاریم!
    بنده از آن چیزی که شما فرار می کنید ، فرار نمی کنم. آن هم یک واقعیت موجود است . تورم جهانی را می گویم . ارتباط اقتصاد ایران با جهان برپایه داد و ستد است و واردات ما در بسیاری از اقلام مصرفی بویژه مواد غذایی آنهم در شرایط خشکسالی افزایش یافته است و همین تورم هم در داخل بازتاب و تاثیر جدی خودش را دارد. البته همه تورم داخلی ناشی از تورم جهانی نیست بلکه عوامل دیگری نیز در افزایش قیمت ها موثرند. دولت نرخ آب و برق و گاز و سایر خدمات دولتی را افزایش نداده و اگر هم افزایش یافته بسیار ناچیز بوده است ، بنابراین چگونه می توان گفت که دولت نرخ تورم را افزایش داده است ؟ آیا نرخ ارز را افزایش دادیم. آیا قیمت بنزین مصرفی مردم را افزایش دادیم؟ مگردولت قیمت زمین را از مسکن حذف نکرده و در بسیاری از شهرهای کشور زمین رایگان و برخوردار از امکاناتی مانند آب و برق و گاز و خیابان و … در اختیار تعاونی های مرکب از جوانان و مردم فاقد مسکن قرار نگرفته است ؟ چرا سیر نزولی کاهش قیمت مسکن را نشانه آشکار شدن تاثیر تصمیمات دولت در امر مسکن تلقی نمی کنید؟ چرا تاثیر دستهای پنهان مافیا را در افزایش قیمت مسکن در نظر نمی گیرید؟ من قصد چالش با شما را ندارم زیرا تا وقتی شما با نگاه منفی و غیرمنصفانه به مسائل نگاه می کنید ، راه به جایی نخواهیم برد.در مورد تاثیر تحریمها هم باید عرض کنم که ما در حال دست یابی به یک دستاورد بزرگ هستیم و دشمنان ما هم به هیچوجه راضی به این کار نیستند و فشار می آورند که ما از آن منصرف شویم. آیا این یک کار عقلانی وهوشمندانه است که دولت یا دولتمردان بیایند و ادعاهای شما را در مورد تاثیر تحریم ها مورد تایید قرار دهند ؟! بدیهی است که دشمن در صدد القاء این باور است که تحریمها بر ملت ایران موثر بوده و باید فشار تحریمها بیشتر شود. اما واقعیت ها فراتر از آنچیزی است که شما می گویید. انرژی هسته ای یک دستاورد بی بدیل است که باید بهای آن را هم بپردازیم اما اگر اتحاد و همدلی و انسجام داشته باشیم و ادعاهای دشمن شاد کن را مطرح نکنیم ، حتما بهای کمتری پرداخت خواهد شد کما اینکه تا امروز بهای چندانی برای پیشرفت های بزرگ هسته ای نپرداخته ایم و انشاء الله نخواهیم پرداخت.
    موفق باشید.

  16. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا - گروه فارسی دیجیتال گفت :

    مرداد ۱۸م, ۱۳۸۷ در ۰۱:۳۷

    جناب آقای جوانفکر،
    امیدوارم که بتوانیم یک گفتگوی سازنده بر اساس حقایق داشته باشیم.
    هرکسی که به وضع اقتصاد ایران نگاهی بیفکند و به بحث هایی که در داخل ایران پیرامون اقتصاد جریان دارد توجه کند، در می یابد که دولت ایران در نتیجه سیاستهای غلطی که در حال حاضر پیرامون مسئله هسته ای دنبال می کند، هزینه سنگینی را متوجه مردم خود ساخته است. برای نمونه تورم بسیار سریع در اقتصاد ایران. اقتصادی که توانایی جذب سرمایه در بخش نفت و گاز را ندارد. ما شاهد هستیم که دولت ایران نمی تواند آزادانه به نظام مالی جهانی دسترسی داشته باشد. این که منابع سوخت هر از گاهی جیره بندی می شود همه نشانۀ های اقتصادی است که به مشکلات جدی برخورده – هم به خاطر قطعنامه های شورای امنیت و هم به خاطر اثرات متوازی این قطعنامه ها. برای نمونه تصمیم آلمان برای کاستن یا عقب نشینی از گشایش اعتبار جهت صادرات، و صرف نظر ژاپن از سرمایه گذاری در میدان های نفت و گاز آزادگان.
    پیشنهاد ارائه شده از سوی جامعۀ جهانی این نکته را روشن می سازد که از ناحیۀ ایرانی که به مسؤولیت های خود در قبال جامعۀ بین المللی عمل کند، منافع عمده ای متوجه مردم ایران می شود. ایران همواره خواستار آن بوده که حقوقش به نحو مطلوبی رعایت شود. احترام جهانی را با بودن شریکی مسئول در جامعۀ جهانی می توان کسب کرد. و موضع مشترک ما همواره این بوده که مادام که ایران به مسؤولیت های خود در قبال جامعۀ جهانی عمل کند، خواهد توانست مناسبات ثمر بخش تر و مثبت تری با آن جامعه داشته باشد.

    گروه فارسی دیجیتالی وزارت امور خارجه آمریکا
    ادعاهای شما در مورد وضعیت اقتصادی ایران مبتنی بر اطلاعات غلط و نتیجه گیریهای نامربوط است . به رغم تصورات ذهنی نادرست شما و برخلاف میل دولت آمریکا ، سیاست های هوشمندانه دولت ایران موجب تقویت بنیه های اقتصادی ایران شده و پیشرفت های بزرگی در عرصه های مختلف برای ملت ایران به ارمغان آمده است که صد البته دشمنان ملت ایران قدرت درک و فهم آن را ندارند.
    دنیای امروز پیوسته در حال تغییر و تحول است و سرعت تحولات نیز بسیار زیاد به نظر می رسد. در حال سپری کردن آخرین سالهای دهه اول قرن بیست و یکم هستیم اما مواضع دولت آمریکا و ادبیات سیاسی مقامات این کشور ، آشکارا نشان می دهد که آنها از حرکت زمان عقب افتاده اند و همچنان با ادبیات قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با دنیا سخن می گویند.
    جامعه جهانی یک جامعه بزرگ و مرکب از دهها کشور و یک جمعیت هفت میلیارد نفری است . بنابراین ادعای دولت آمریکا و معدود همپیمانان او که خود را به مثابه جامعه جهانی قلمداد می کنند ، حاکی از غرور، نخوت و روحیه استکباری است که در دنیای امروز خریداری ندارد و حاصل آن چیزی جز تنفر و پایداری ملتها در برابر مستکبران نیست.
    در دنیای امروز راههای بسیاری برای خنثی کردن تلاشهای کینه توزانه دولت آمریکا وجود دارد و با استفاده از تجربیات گذشته، راه برون رفت ازشرایط تحمیلی نظام سلطه را پیدا می کنیم و بهتر است شما نگران وضع مردم آمریکا و بویژه سلیزدگان و آسیب دیدگان از طوفان در اورلئان باشید که هر روز بیش از گذشته دچار مشکلات می شوند.
    ملت ایران در حال دستیابی به همه ظرفیت های ممکن در انرژی صلح آمیز هسته ای است و برای حقوق هسته ای خود نیز آماده پرداخت هزینه است هرچند که دولت ایران این هزینه را با تصمیمات خود به حداقل خواهد رساند.

  17. وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا - گروه فارسی دیجیتال گفت :

    مرداد ۲۲م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۳۸

    در ابتدا باید بگویم از اینکه کامنت من را چاپ کردید و به آن پاسخ دادید بسیار خوشنود شدم و با این کارتان راه را برای گفتگو هموار کرده اید که امیدواریم سازنده باشد.
    در مورد شرایط اقتصاد ایران شما گفته بودید « سیاست های هوشمندانه دولت ایران موجب تقویت بنیه های اقتصادی ایران شده و پیشرفت های بزرگی در عرصه های مختلف برای ملت ایران به ارمغان آمده است که صد البته دشمنان ملت ایران قدرت درک و فهم آن را ندارند.» ای کاش کمی وارد جزئیات می شدید و توضیح می دادید که این پیشرفت ها چه بوده اند. چگونه است که ایران با داشتن منابع طبیعی عظیم و جمعیت تحصیل کرده اش ٨۵ درصد از درآمدش از منابع نفتی تأمین می شود. اگر منظورتان از پیشرفت های بزرگ درصد بیکاری ۲ رقمی، تورم بسیار بالا و جیره بندی منابع سوخت است، در این صورت حق با شماست که قدرت درک و فهمش برای ما سخت است، چون از دید ما اینها علائم یک اقتصاد سالم نیست.
    همینطور حق با شماست که می گویید جامعۀ جهانی تنها در ایالات متحده و هم پیمانان ما خلاصه نمی شود. جامعۀ جهانی شامل شورای امنیت سازمان ملل نیز هست که پیرامون برنامۀ هسته ای ایران بدون هیچ رأی مخالف قطعنامه سه بار صادر کرده است. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شامل جامعۀ جهانی است که بیانیه های زیادی دربارۀ برنامه هسته ای ایران صادر کرده و در آنها بارها ازعدم همکاری ایران انتقاد شده است. کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز جزو جامعۀ جهانی می باشند که اخیراً در نشست خود در تهران در میان بیانیه های بسیاری که صادر کرد ه اند یک بیانیه نیز پیرامون برنا مۀ هسته ای ایران صادر کردند که در آن جنبش عدم تعهد با وجود فشارهای سنگین از سوی مقامات ایران با متن و لحن پیشنهادی مقامات ایران موافقت نکرد.
    شما می گویید که برنامۀ هسته ای ایران صلح آمیز است و آماده هستید که هزینه آن را بپردازید. من مطمئن هستم که شما به عنوان یک شخص مطبوعاتی و به عنوان یک وبلاگ نویس که حتماً سایر وبلاگ های ایرانی را می خواند با من هم عقیده هستید که بسیاری از مردم ایران منفعت داشتن یک برنامۀ هسته ای جدال آمیز را به قیمت مجزا شدن از دنیا نمی بینند.
    بگذارید من چند تا پرسش را برای شما مطرح کنم. ١. اگر برنامۀ هسته ای ایران صرفاً برای تولید برق است پس چرا برنامۀ غنی سازی و بازفرآوری سالها از جهان پنهان بود؟ ۲. چرا حاکمیت ایران از دادن اطلاعات به آژانس و جامعۀ جهانی که از نظامی بودن این برنامه نگران هستند سر باز می زند؟ ٣. اکنون که روسیه سوخت مورد نیاز را برای تنها نیروگاه ایران تأمین کرده،چرا دولت ایران پافشاری میکند تا به فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری به قیمت رفاه مردم خودش ادامه دهد؟
    مهم است یادآور شویم که کشورهای عضو ١+۵ نیز پیشنهاد کرده اند که به ایران کمک کنند تا بتواند نیروگاه های بیشتر با استانداردهای غربی بسازد و سوخت مورد نیاز این نیروگاه ها را تضمین کرده اند. این نشان دهندۀ این است که در مورد برنامۀ هسته ای ایران تبعیض و نابرابری نیست. بسیاری از کشورهای غربی و شرقی که دارای برنامه های هسته ای پیشرفته هستند، هم با آژانس و هم با یکدیگر همکاری می کنند. ایالات متحده نیز به عنوان یک کشور پیشگام در این فن آوری با سایر کشورها همکاری می کند. برای نمونه، کرۀ جنوبی از نظر فن آوری بسیار پیشرفته و دارای ۲٠نیروگاه اتمی است و ۶نیروگاه دیگر در دست ساختمان دارد، آنها ۴٠درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های اتمی تأمین می کنند، اما در فن آوری های مربوط به غنی سازی سرمایه گذاری نکرده اند، چون این کار از نظر اقتصادی منطقی نیست. در صورت نپذیرفتن پیشنهاد جامعۀ جهانی برای همکاری، رهبران ایران دشواری های غیر ضروری بیشتری را برای مردم خود بوجود خواهند آورد.
    بی صبرانه منتظر دریافت پاسخ های شما به پرسش هایی که مطرح کردم هستم و ادامۀ این گفتگو.

    وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا – گروه فارسی دیجیتال
    ما مردم آمریکا را دوست داریم اما دولت این کشور را به سبب ادامه رفتارهای خصمانه اش ، دوست خود نمی دانیم و دلیلی ندارد که رمز و راز موفقیت ها و پیشرفتهایمان را به شما بگوییم. این به نفع ملت ایران است که تحلیلهایتان از اوضاع ایران، برپایه بی خبری و بی اطلاعی از واقعیت ها، ادامه پیدا کند.
    سلسله جنبان نظام ظالمانه حاکم بر روابط بین الملل ، دولت آمریکاست. ما این نظام سلطه طلبانه را که بر پایه زر و زور و تزویر بنا شده است ، قبول نداریم و البته مصمم هستیم تا آن را به نفع عدالت ، صلح و برادری میان ملتها تغییر دهیم .
    متاسفم که بگویم دولت آمریکا بازتاب روشنی از همه بدیها و رفتارهای غیرانسانی و ظالمانه است. شما مطمئن باشید که از این مسیر راه به جایی نخواهید برد. امروز دنیا عوض شده است و کلاهک هسته ای شما هیچ کاربردی ندارد اما ملت ایران توانمندیهای بسیار قوی تر و کارامد تری در اختیار دارد که بستر مناسبی برای استفاده از آنها نیز فراهم است. ما اهل منطق ، گفت و گو ، عدالت ، صلح ، دوستی و برادری ، خیرخواهی ، عزت و عظمت ملت ها و تکریم انسانها هستیم. می دانم پذیرش آن سخت و دشوار است ، اما با تلخکامی باید بپذیرید که تنفر و انزجار ملتهای جهان از دولت آمریکا ، امروز در اوج خود قرار دارد. امروز دولت آمریکا حتی در داخل این کشور مشروعیت چندانی ندارد وتصمیماتش مورد سرزنش و نکوهش شدید شهروندان آمریکایی قرار دارد. بهتر است دولت آمریکا واقع گرا باشد و به جای انحراف افکار و اذهان مردم آمریکا از مسائل داخلی ، به حل مشکلات عدیده خود بپردازد. اطلاعات شما در باره آژانس و کشورهای نم ، کاملا تبلیغاتی و غیرواقعی است و معلوم است که برپایه این جهت گیری تبلیغاتی ، همواره در حال فریب دادن خودتان و دیگران هستید.
    ملت ایران هیچ جدالی با دنیا ندارد و فقط حقوق قانونی خود را بر پایه ضوابط و مقررات بین المللی مطالبه می کند.ما بر اساس مقررات آژانس که بخشی از سازمان ملل است ، می خواهیم به غنی سازی اورانیوم بپردازیم و سوخت هسته ای را برای استفاده درانرژی صلح آمیز هسته ای تولید کنیم. دولت آمریکا طی سه دهه اخیر از هرگونه تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده است. اما با این وجود ایران در عرصه های مختلف به موفقیت های بزرگی دست یافته و موفقیت های بزرگتری نیز در راه است. ما توصیه می کنیم که دولت آمریکا از خصومت و کینه توزی نسبت به ملت ایران دست بردارد و با واقعیت ها کنار بیاید. تردید نکنید که هیچ قدرتی در جهان قادر به ممانعت از پیشرفت های علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران نیست .
    به اطلاع شما می رسانم که همه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و نمایندگان آنها این فعالیت ها را ثبت و ضبط می کنند و تا کنون هیچ انحرافی از مسیر صلح آمیز را گزارش نکرده اند، بنابراین اطلاعات شما مبنی بر خودداری ایران از دادن اطلاعات به آژانس بیش از آنکه واقعیت داشته باشد ، برآمده از انگیزه های سوء تبلیغاتی است.
    روسیه بر اساس قرارداد فیمابین دو کشور اقدام به تامین سوخت هسته ای برای نیروگاه اتمی بوشهر کرده است که این امر کاملا بی ارتباط با موضوع غنی سازی اورانیوم است. ما امروز در داخل ایران پالایشگاه نفت داریم و بنزین تولید می کنیم اما از خارج نیز بنزین وارد می کنیم آیا درست است که بگویید کشورهای دیگر به ایران بنزین می دهند بنابراین دلیلی ندارد که ایران پالایشگاه داشته باشد؟! این منطق غلطی است که در دنیای امروز هیچ خریداری ندارد.
    ما از همکاری کشورهای غربی برای ساختن نیروگاه اتمی در ایران استقبال می کنیم اما این همکاری نباید باعث محروم شدن ایران از حقوق قانونی خود شود. این توقع توهین آمیز برامده از روحیه نخوت و تکبر آمیز قدرتهای سلطه گر است .
    شما در پایان این گفتمان ، اسم روشهای استکباری و تحمیلی دولت آمریکا را “پیشنهادهای همکاری” عنوان کرده اید و بعد هم تهدید کرده اید که اگر این پیشنهاد مورد قبول رهبران ایران قرار نگیرد ، دشواریهایی برای مردم ایران بوجود خواهد آمد.
    این منطق شما ، مشوق یک گفت و گوی سازنده نیست و امکان تفاهم و استمرار گفت و گو را نیز از بین می برد.

  18. وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا - گروه فارسی دیجیتال گفت :

    مرداد ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۰۱:۰۷

    آقای جوانفکر،

    دولت آمریکا نه دشمن خونی ملت کشوری است و نه در سرشت جامعۀ آمریکا است تا از دیگران کینه به دل بگیرند. برای نمونه شما هیچ وقت نمی بینید که دولت آمریکا مردم را به خیابان ها فرابخواند تا علیه کشور دیگری شعار مرگ دهند یا سیاستمداران آمریکا را نمی بینید که علیه کشوری به سخنرانی نفرت انگیز بپردازند. پس روشن است که سمپاشی و کینه ورزی یک طرفه و از سوی رهبران ایران است. در ٣٠ سال گذشته، این حیله رهبران ایران بوده که از آمریکا در ذهن مردم ایران دشمن بسازند و آمریکا را مقصر ناتوانی های خود کنند. حقیقت این است که مردم آمریکا از ایران تنفر ندارند.
    توجه به این نکته برای مردم ایران شایان اهمیت است که بدانند که برخلاف تفاوت هایی آشکار و روشنی که میان جامعۀ جهانی و دولت ایران وجود دارد، دولت ایالات متحده و مردم آمریکا خواهان این هستند که رابطه خوبی با مردم ایران داشته باشند. ما همواره در پی شیوه های برقراری ارتباط با مردم ایران هستیم و در دبی و چندین منطقه دیگر در سرتاسر جهان، دفاتر رسیدگی به امور ایرانیان را تاسیس کرده ایم تا بتوانیم درک بهتری از روند وقایع در ایران داشته باشیم. و البته هدف از تاسیس این دفاتر، یافتن راهکارهایی برای فراهم کردن امکان سفر تعداد بیشتری از ایرانیان به ایالات متحده و کسب تجربه آنها در این کشور نیز هست. همانگونه که می دانید، ما بارها تاکید کرده ایم که مشکلات ما با دولت کنونی ایران، شامل برنامه اتمی این کشور و حمایت آن از فعالیت های تروریستی، به هیچ عنوان به معنای وجود دشمنی و یا خصومتی از جانب ایالات متحده بر علیه مردم ایران نیست. و ما احترام زیادی برای مردم ایران و تمدن ایران قایل هستیم. و مطمئناً شما شاهد آن بوده اید که ما از طریق فعالیت های تبادلی شامل تبادلات ورزشی، دارویی و یا هنری، که انجام داده ایم، مانند تمرین اخیر تیم بسکتبال ایران در آمریکا، همواره در پی یافتن روش های جدید به منظور برقراری ارتباط با مردم ایران بوده ایم. همچنین جامعۀ ایرانی در آمریکا پیشرفت های چشم گیری را داشته است.
    اگر به قول شما « همه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد … » پس چگونه سه قطعنامعۀ بدون هیچ رأی مخالف در شورای امنیت سازمان ملل صادر شده که خواستار تعلیق غنی سازی و باز فرآوری اورانیوم توسط دولت ایران است؟ اگراعلامیه های سازمان ملل را مطالعه کنید داستان دیگری را خواهید دید. جناب آقای جوانفکر، جامعۀ جهانی به سه دلیل نگران برنامۀ هسته ای ایران است.
    نخست این که رهبران ایران قصد دارند کار خود را در جهت تسلط بر غنی سازی اورانیوم ادامه دهند. آنها این کار را با وجود عدم نیاز غیر نظامی به آن و در مغایرت با قطعنامه های متعدد شورای امنیت انجام می دهند. اکثر کشورهای جهان که برق اتمی دارند به غنی سازی اورانیوم نمی پردازند. آنها آن را از بازار آزاد تهیه می کنند. من در نوشتۀ قبلی کرۀ جنوبی را مثال زدم که به عنوان یک کشوری که از نظر فن آوری بسیار پیشرفته و دارای ۲٠نیروگاه اتمی است، اما در فن آوری های مربوط به غنی سازی سرمایه گذاری نکرده اند.. آنها سوخت خود را از بازار بین المللی تامین می کنند. چرا ایران، بویژه در این هنگام که که نیروگاهی غیر از آنچه که در بوشهر در حال ساختمان است، ندارند، همین کار را نمی کند؟ اشاره به این نکته نیز اهمیت دارد که طراحی و ساخت یک نیروگاه هسته ای بسیار پیچیده تر و مشکلتر از غنی سازی اورانیوم است. ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر تمام و کمال در اختیار روسیه قرار گرفته است و در نتیجه هیچ انتقال فن آوری صورت نمی گیرد. شما می گوئید که داشتن انرژی هسته ای حق ایران است و ما با این گفتۀ شما هیچ مخالفتی نداریم. نکتۀ ما این است که غنی سازی اورانیوم در ایران به هیچ وجه از نظر اقتصادی منطقی نیست برای اینکه منابع اورانیوم ایران در دراز مدت برای نیروگاه بوشهر کافی نیست. مقدار زیادی از برق تولیدی ایران در شبکۀ توضیع و انتقال هدر می رود، همینطور در تولید گاز طبیعی. آیا بهتر نیست نخست با یک هزینه ناچیز این سیستم ها را اصلاح کرد؟ ایا اولویت امروز ایران ساخت نیروگاهی است که ۱۰ سال دیگر باید به علت نبود سوخت بسته شود؟ تمامی این صحبتها از دید انرژی صلح آمیز هسته ای است. والا اگر به دنبال جنگ افزار های هسته ای هستید آنگاه مساله سیاسی می شود. فعالیت های غنی سازی ایران مانند تهیه بنزین توسط شخصی است که هنوز خودرویی ندارد. و این بنزین می تواند برای کارهای خطرناک دیگری استفاده شود. پافشاری حاکمیت ایران برای غنی سازی و باز فرآوری اورانیوم و عدم همکاری با جامعۀ جهانی دچار شک بیشتر نسبت به برنامۀ هسته ای شان شده است.
    دلیل دومی که جامعه بین المللی تا این اندازه از بابت برنامه هسته ای ایران احساس نگرانی می کند این است که IAEA طی یک دوره زمانی اطلاعات بسیار مضطرب کننده ای گردآوری کرده که از اقدام رهبران ایران به هدایت یک برنامه سلاح سازی دراز مدت حکایت دارد. معنای این سخن چیست؟ این نشان دهندۀ این است که ایران قصد دارد موادی نظیر اورانیوم غنی شده را گرفته و آن را به یک سلاح هسته ای تبدیل کند که وسیلۀ پرتاب آن راهم مانند موشک شهاب ٣ را در اختیار دارد. شورای حکام از این بابت بشدت نگران است، و تا کنون ایران از هرگونه توضیحی یا دادن پاسخ باور کردنی به پرسشهای بازرسان IAEA خودداری ورزیده است. رهبران ایران می گویند موضوع سلاح سازی یک اتهام بی اساس است، اما بازرسانی که به ایران رفته اند و بسیار باصلاحیت هم هستند، به روشنی گفته اند که این پاسخ قابل قبولی نیست.
    دلیل سوم نگرانی جامعه جهانی از برنامۀ هسته ای مشکوک رهبران ایران این است که آنها حاضر نشده اند شفافیتی در ارتباط با فعالیت های جاری خود به وجود آورند. ایران از دادن اطلاعات پیشاپیش به IAEA در بارۀ تاسیسات جدید خود، مانند هرکشور دیگری در جهان، خودداری ورزیده است. ایران از به اجرا گذاشتن پروتکل الحاقی به همان شیوۀ کشورهای دیگر و فراهم آوردن امکان دسترسی بیشتر برای بازرسان IAEA به تاسیسات اضافی اش خودداری می کند. این مراتب اساس نگرانی های مارا تشکیل می دهند. مقامات ایرانی چگونه می توانند به این نگرانی ها پاسخ بگویند.؟ این کار بسیار ساده ای است. آنها باید از خواست شورای امنیت سازمان ملل در مورد تعلیق فعالیت های غنی سازی که برای برنامه هسته ای غیر نظامی ایران مورد نیاز نیست، متابعت کنند. آنها باید فعالیت های گذشته خود را در ارتباط با کار سلاح سازی به طور کامل تشریح کنند و به بازرسان IAEA اجازه تحقیق در این مورد را که آیا چنین فعالیت هایی متوقف شده اند یا نه ، بدهند. و سپس نهایتا در ارتباط با فعالیت های جاری خود با شفافیت کامل عمل کنند. اگر همه این اقدامات صورت گیرد، در آن صورت ما هم می توانیم پروندۀ هسته ای ایران را ببندیم و بر چگونگی همکاری با یکدیگربرای دستیابی به انرژی هسته ای برای مردم ایران تمرکز کنیم.

    وزارت امور خارجه آمریکا

    ۱- هویت من برای شما کاملا روشن است اما هویت شما برای بنده به هیچوجه روشن نیست. توجه دارید که بنده مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور هستم و در این وبلاگ، صرفا به بیان مواضع شخصی می پردازم و مواضع رسمی را علاوه بر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، سخنگویان دولت و وزارت امورخارجه تبیین می کنند.
    ۲- با توجه به مخفی ماندن هویت جناب عالی و انعکاس مواضع دولت آمریکا از سوی شما ، اجازه دهید از این پس شما را سرکار خانم رایس وزیر محترم امور خارجه آمریکا تلقی کنم ، مگر آنکه در ادامه این گفتمان هویت خودتان را در وزارت امورخارجه آمریکا برای مخاطبان این وبلاگ مشخص فرمایید.
    ۳- برخی مسائل آنقدر گویا و شفاف هستند که هیچ نیازی به توضیح اضافی ندارند. قاطعانه تاکید می کنم که خصومت و ضدیت دولت آمریکا با ملت ایران ، چیزی نیست که با مطرح کردن برخی ادعاهای کودکانه بتوان بر آن سرپوش گذاشت ! دست دولت آمریکا به خون چند نسل پی در پی ملت ایران آغشته است و دخالت های مکرر و آشکار و پنهان دولت آمریکا در امور داخلی ایران را نمی شود از حافظه تاریخ پاک کرد. هدف از این دخالتها ، مواجهه با ملت ایران و تحمیل یک رژیم دست نشانده بوده است. خانم مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت کلینتون با پذیرش مسوولیت برخی از اشتباهات گذشته دولت آمریکا بویژه در کودتا علیه دکتر مصدق ، شجاعت کم سابقه ای را از خود نشان داد اما به نظر می رسد که شجاعت خانم رایس جز در تخریب چهره ملت آمریکا و تکرار رفتارهای غلط گذشته ، تجلی دیگری ندارد. مطمئن باشید که واقعیت گریزی، فرافکنی، پشتیبانی از وحشت آفرینی و رفتارهای ضد انسانی نظیر شکنجه انسانهای بی گناه ، استمرار تجاوز و قتل عام شهروندان در کشورهایی مانند عراق و افغانستان ، هیچ راه روشنی را به روی دولت آمریکا نمی گشاید.
    ۴- طی سی سال گذشته ، دولت آمریکا ، انواع طرحها ، توطئه ها و ترفندهای خصمانه را علیه ملت ایران به کار گرفته و از هر فرصتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. صدام ، جنگ هشت ساله را با چراغ سبز آمریکا به ایران تحمیل کرد و دولت آمریکا سرانجام برای حمایت از رژیم جنایتکار عراق به مقابله نظامی با ملت ایران پرداخت و با حمایت های سیاسی و تبلیغاتی دولت آمریکا بود که صدام اجازه یافت از سلاحهای شیمیایی علیه ایران و مردم مظلوم کرد در شهر حلبچه استفاده کند ، با موشک ، شهرهای ایران را مورد حمله قرار دهد و حتما به یاد دارید که چرا نشان افتخار دولت آمریکا به فرمانده ناو وینسنس اعطا شد. بله درست است ، او موفق به سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری و قتل عام ۳۰۰ مسافر بیگناه آن شده بود. چگونه می توان این همه رفتار خصمانه را نادیده گرفت ، برای محروم کردن ملت ایران از حقوق قانونی خود، او را هدف تحریم های اقتصادی قرار داد ، تهدید به حمله نظامی کرد و در حالی که مقامات رسمی و از جمله رئیس جمهور آمریکا از توهین های مکرر خود به ملت ایران عذرخواهی نکرده اند، همزمان ادعا کنید که دولت آمریکا خواستار رابطه خوب با مردم ایران است . چنین رفتار و مواضع دوگانه ای در عرف بین الملل اگر حاکی از نفاق ، وقاحت و خباثت نباشد ، حتما مبین صداقت ، حسن نیت و دوستی نیست .
    ۵- شما مدعی هستید که دولت آمریکا مردم را برای سردادن شعار مرگ به خیابانها فرا نمی خواند و سیاستمداران آمریکا علیه کشوری به سخنرانی نفرت انگیز نمی پردازند.
    برای رد ادعاهای شما لازم نیست به گذشته های دور برگردیم. آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کرد. به نظر شما چه کسی جز دولت آمریکا به صهیونیست ها و در راس آنها وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس اجازه داد تا علیه رئیس جمهور ایران در خیابانهای نیویورک دست به تظاهرات بزنند و شعارهای ضد ایرانی بدهند. تازه ترین تجربه ملت ایران در ارتباط با حسن نیت های مورد ادعای شما به رفتار گستاخانه رئیس دانشگاه کلمبیا در برابر رئیس جمهور ایران باز می گردد که لابد خواهید گفت دولت آمریکا هیچ نقشی در آن نداشته است ؟! البته شاید شما از یک منظر درست بفرمایید زیرا دولت آمریکا معمولا با حیله گری، توطئه ، دخالت نظامی ، جاسوسی و جنگ سخت و نرم تلاش می کند تا به اهداف سوء خود جامه عمل بپوشاند و این مساله قطعا چیزی نیست که مورد حمایت مردم آمریکا قرار داشته باشد. ضمن آنکه این ملت ایران است که بر اثر رفتار آمریکا متحمل خسارتهای غیرقابل محاسبه جانی و مادی شده است بنابراین طبیعی است که در واکنش به این اقدامات خصمانه ، ملت ایران نه تنها در خیابانها بلکه در هر موقعیت و مناسبتی ، خشم و نفرت و انزجار خود را از رفتار دولت آمریکا ابراز می کند، بنابراین ادعای شما مبنی بر اینکه مردم آمریکا برای سردادن شعار مرگ به خیابانها فراخوانده نمی شوند صحت ندارد و اساسا فاقد هرگونه پایه و مبنای معقول و منطقی است زیرا اصولا هیچگاه دولت و ملت ایران مرتکب رفتاری مشابه آنچه که دولت آمریکا تا کنون علیه ایران به انجام رسانده ، نشده است . به این نکته نیز توجه داشته باشید که “مرگ بر آمریکا” درواقع حاکی از تنفر و انزجار ملت ایران از سیاستهای دولت آمریکاست ، بنابراین بهتر است فرافکنی نکنید و از دست کاری اذهان مردم آمریکا بپرهیزید.
    ۶- فرموده اید که دولت آمریکا در دبی و چند منطقه دیگر دفاتر رسیدگی به امور ایرانیان تاسیس کرده است تا بتواند درک بهتری از روند وقایع در ایران داشته باشد.
    اجازه دهید با یکدیگر صادق باشیم. آیا بهتر نیست انجام فعالیت جاسوسی و حمایت از برخی جواسیس و برقراری ارتباط با ستون پنجم را درست تلفظ کنید و اسم آن را درک بهتر از روند وقایع ایران نگذارید؟! بسیار تعجب آور است که دولت آمریکا با تجارب فراوانی که در اختیار دارد، هیچ راه دیگری برای “درک بهتر از روند وقایع ایران” جز تاسیس دفتر رسیدگی به امور ایرانیان در دبی یا چند نقطه دیگر جهان نیافته است ؟!
    ۷- ملت ایران در مکتب اسلام و تشیع رشد یافته و مایل است با صلح و آرامش همراه با دوستی و برادری در کنار سایر ملتها زندگی کند اما همین مردم برای همزیستی با دیگران ، از اصول و مبانی مشخصی تبعیت می کنند و در برابر هر کس که بخواهد به سرزمین ، حقوق و منافع آنها دست اندازی کند ، تا آخرین قطره خون می ایستند و سرسختانه از جان ، مال ، ناموس و آب و خاک خود دفاع می کنند. ملت ایران به تبعیت از اسلام ، اهل گذشت و بخشش نیز هست. ما قصد نداریم دولت آمریکا را به سبب رنج های فراوانی که به ملت ایران تحمیل کرده است ، تا ابد مواخذه و شماتت کنیم و اگر دولت آمریکا در عمل اقدام به اصلاح رفتار مستکبرانه خود در قبال ملت ایران کند، به شیطنت ، رفتار خصمانه و توطئه پایان دهد ، حقوق و منافع مردم ایران را محترم بشمارد و از دخالت در امور داخلی ایران پرهیز کند ، می تواند به عفو و بخشش ملت ایران امیدوار باشد .
    ۸- بخش عمده توضیحات سوم شما به تکرار مواضع دولت آمریکا در باره مساله انرژی هسته ای اختصاص داشت . این استدلال شما منطقی نیست که چون ما اتومبیل نداریم ، پس نباید پالایشگاه و بنزین داشته باشیم . ما می توانیم بنزین تولید کنیم و آن را به کشورهایی که اتومبیل دارند بفروشیم. ما می توانیم به غنی سازی اورانیوم بپردازیم و سوخت هسته ای نیروگاههای سایر کشورهای جهان را تامین کنیم و این جزو حقوق به رسمیت شناخته شده ملت ایران است. دلسوزی شما نسبت به اقتصادی نبودن غنی سازی اورانیوم هیچ احساس مثبتی را در مردم ایران برنمی انگیزد. ما این موضع شما را توهین به ملت ایران تلقی می کنیم که ریشه در نخوت و تکبر دولت آمریکا دارد و مانع از تفکر صحیح و سازنده سیاستمداران این کشور می شود. ایران جزو اقمار آمریکا نیست، بنابراین حق ندارید از موضع برتری جویانه با ملت ایران برخورد کنید. ما برای تشخیص منافع خود و اقتصادی بودن یا نبودن نوع فعالیت هایمان ، نیاز به قیم نداریم و بهتر است موضع خودتان را در این زمینه اصلاح کنید.
    ۹- شما می گویید که ایران نیروگاه هسته ای ندارد پس به سوخت هسته ای هم نیازی ندارد و اگر به غنی سازی اورانیوم بپردازد ، ممکن است از آن برای ساختن بمب اتمی استفاده کند. این استدلال از کشوری مانند آمریکا که سابقه به کارگیری بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی را دارد ، پذیرفتنی نیست. البته ما اعتقاد راسخ داریم که عصر کنونی، دوره برتری جویی با تکیه بر سلاحهای کشتار جمعی نیست و کشورهای دارنده چنین سلاحهایی بیش از دیگران در معرض تهدیدات ناشی از چنین سلاحهایی هستند. ما بر اساس مقررات بین المللی به کار غنی سازی اورانیوم برای استفاده صلح آمیز از آن ادامه خواهیم داد و به دنبال اهداف نظامی هم نیستیم. دولت آمریکا را به واقع بینی و پرهیز از به کارگیری زبان زور و تهدید توصیه می کنیم . این رویه به نفع همه کشورهای جهان از جمله آمریکاست.
    ۱۰- مردم جهان به خاطر دارند که دولت آمریکا از طریق بازرسان سازمان ملل اطلاعات کاملی را در باره وضعیت تسلیحات نظامی عراق کسب کرد و هنگامی که اطمینان یافت، هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود ندارد آن کشور را مورد حمله گسترده نظامی قرار داد. بنابراین دولت آمریکا با اطلاع کامل از نبود سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کرد و صد البته بهانه این حمله را هم وجود سلاحهای کشتار جمعی در داخل عراق قرار داد که هیچگاه سندی از آن به دست نیامد. شما خواستار آن هستید که بازرسان آژانس انرژی اتمی به هر جایی در ایران که دلشان خواست (البته جایی که شما آدرس آن را می دهید) سربزنند و به همه اطلاعات سری و غیرسری ایران دست پیدا کنند. خیر ما چنین اجازه ای را به هیچکس نخواهیم داد. دولت آمریکا به عامل ناامنی و جنگ افروزی در نقاط مختلف جهان بویژه در منطقه خلیج فارس و کشورهای اطراف ایران تبدیل شده است. ما به نیات دولت آمریکا بسیار مشکوک هستیم و نسبت به امنیت ملت ایران، حساسیت فوق العاده ای داریم بنابراین به کسب قدرت فزاینده دفاعی خود که بیش از هرچیز یک عامل بازدارنده محسوب می شود ، ادامه خواهیم داد.
    ۱۱- اگر سطح بحث و گفتمان را بر ابراز نگرانی متمرکز کنید ، مطمئن باشید که ملتها و بویژه مردم منطقه بیشترین نگرانی را نسبت به رفتار و نیات سوء رژیم کنونی آمریکا دارند. دلایل روشنی هم برای این نگرانی ها وجود دارد. از رویکردهای اساسی دولت آقای بوش ، وحشت آفرینی در جهان از طریق حمله نظامی، اشغالگری ، بمبارانهای کور و بی هدف علیه مراکز تجمع انسانهای بیگناه ، صدور مجوز کار به شکنجه گران آمریکایی، ایجاد زندانهای سری در نقاط مختلف جهان ، انتشار تصاویر تجاوزات شکنجه گران به زنان و مردان اسیر و… می باشد. سردمداران دولت کنونی آمریکا دارای مسوولیت های قانونی نسبت به رفتار و مواضع مجرمانه خود هستند و قطعا باید در دادگاه بین المللی مورد محاکمه قرار گیرند. رژیم آقای بوش در داخل آمریکا مشروعیت خود را از دست داده است و امیدواریم مردم آمریکا بتوانند از شرایط سختی که در برابر آن قرار گرفته اند ، راه نجاتی را به روی خود بگشایند.

  19. وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا - گروه فرارسی دیجیتال گفت :

    شهریور ۲م, ۱۳۸۷ در ۰۲:۱۳

    آقای جوانفکر،

    از ترفیع رتبه ای که به من دادید سپاسگزارم اما من وزیر امور خارجه نیستم. من عضو گروه فرارسی دیجیتال هستم که یک نهاد وابسته به وزارت امور خارجه آمریکاست و به درج دیدگاه های دولت آمریکا می پردازد. هدف ما ایجاد ارتباط با مردم ایران و داشتن یک گفتگوی بی پرده و پاسخ دادن به پرسش ها دربارۀ سیاست خارجی آمریکا می باشد. اما به نظر من بهتراست به جای هویت و عنوان شغل یکدیگر به مسائل بپردازیم.

    باز هم با این نظر شما که می گویید ایالات متحده با مردم ایران به شکلی منظم خصومت ورزیده است مخالف هستم. همانطور که در یادداشت پیشینم نوشتم ما همواره به دنبال یافتن راهکارهایی برای فراهم کردن امکان سفر تعداد بیشتری از ایرانیان به ایالات متحده و کسب تجربه آنها در این کشور هستیم. همانگونه که می دانید جامعۀ ایرانی در آمریکا پیشرفت های چشم گیری را داشته است و یکی از موفق ترین اقلیت ها در ایالات متحده هستند. ما بارها تأکید کرده ایم که مشکلات ما با دولت کنونی ایران به هیچ عنوان به معنای وجود دشمنی و یا خصومتی از جانب ایالات متحده بر علیه مردم ایران نیست و ما احترام زیادی برای مردم ایران و تمدن ایران قایل هستیم. و مطمئناً شما شاهد آن بوده اید که ما از طریق فعالیت های تبادلی شامل تبادلات ورزشی، دارویی و یا هنری، که انجام داده ایم، همواره در پی یافتن روش های جدید به منظور برقراری ارتباط با مردم ایران بوده ایم.

    جالب است که برای توجیه نظرتان از دکتر مصدق سخن گفتید اما به این نکته اشاره نکردید که سیاست های کنونی حاکمیت ایران با اصول سیاسی دکتر مصدق بسیار متفاوت است. استفاده از نام دکتر مصدق تنها زمانی که به سود تان است میتواند غیر صمیمانه تلقی شود. هم اکنون در ایران چند تا خیابان، میدان یا ساختمان با نام دکترمصدق نامگذاری شده؟ فکر می کنم پاسخ به این پرسش عدد صفر باشد! مطمئناً به یاد دارید که پس از انقلاب ۵٧ نام خیابان پهلوی به خیابان مصدق تغییر داده شد اما اندک زمانی نگذشت که دوباره نام این خیابان عوض شد. در مورد سرنگون ساختن تصادفی پرواز ایران – ایر ۶۵۵ نیز ما بارها گفته ایم که این یک حادثۀ وحشتناک بود، و مقامات رسمی ایالات متحده از جمله آقای ریگان در همان زمان مراتب تاسف عمیق خود را به مناسبت از دست رفتن جان افراد ابراز داشتند. ما بی شک مراتب همدردی و تسلیت خود را در قبال خانواده های افراد درگذشته که در اثر آن فاجعه جان باختند تجدید می کنیم. ایالات متحده مبلغ٨ /۶١میلیون دلار به دولت ایران پرداخت کرده است تا به عنوان غرامت بین خانواده های قربانیان توزیع شود. در ۲۲فوریۀ ١٩٩۶دولتهای آمریکا و ایران به توافق رسیدند و هر دو دولت در حل شدن مسأله با هم موافقت کردند.

    دیدگاه شما دربارۀ تظاهرات نیویورک مرا به این اندیشه می اندازد که شاید دشمنی شما نسبت به این کشور به خاطر نداشتن اطلاعات کافی دربارۀ جامعه آمریکا است. بر خلاف آن چیزی که در ایران رایج است، دولت آمریکا تظاهرات برگزار نمی کند و یا مسئولین دانشگاه ها را انتخاب نمی کند. در آمریکا مسئولین دانشگاه ها مانند ایران نگران سخن گفتنشان نیستند. مسئولین دانشگاه ها آزاد هستند هر آن چه می اندیشند بگویند. این آزادی بیان نام دارد! در واقع هیچ رسانه ای در آمریکا به دولت وابسته نیست. اگر دولت ایران نیز مطبوعات را سانسور نکند و دسترسی مردم را به رسانه های برون مرزی محدود نکند این به سود ملت ایران خواهد بود. چرا حاکمیت ایران تأکید دارد که در ذهن ملت ایران از آمریکا یک دشمن بسازد؟ من می توانم پرسش ساده ای مطرح کنم: چرا دستگاه رهبری مردم را از شنیدن عقاید برون مرزی منع می کند؟ آیا به خاطر نبود اطمینان نسبت به درست بودن سیاست هایش است یا از واکنش ملت ایران هراس دارد؟

    **وزارت امور خارجه آمریکا
    از اینکه ترجیح داده اید هویت شما برای مخاطبان این وبلاگ مخفی بماند ، متاسفم. این اهتمام سووال برانگیز شما، در فرهنگ ایرانی به منزله بی احترامی به مخاطبانی است که مایلند با هویت طرفهای گفت و گو کننده آشنا باشند، بنابراین خواهش می کنم شما در مورد آزادی و دموکراسی ، زبان به کام بگیرید و قلم خود را غلاف کنید زیرا تلاش شما برای معرفی خودتان به عنوان “مدافع آزادی” ، توهین آشکار به شعور مخاطبان ایرانی محسوب می شود.
    فرار از واقعیت های غیرقابل کتمان و سرپوش گذاشتن بر رفتار و مواضع خصمانه دولت آمریکا در برابر ملت ایران ، گشاینده هیچ گرهی از مشکلات نیست. چگونه می توانید ملتی را آماج انواع تحریمهای زورگویانه قرار دهید ، رئیس جمهور شما به این ملت آشکارا و به کرات توهین کند و آن را محور شرارت بنامد، در فرودگاههایتان با مسافران ایرانی به شکلی خصمانه رفتار کنید، با استفاده از تطمیع و تهدید ، کشورهای مختلف را برای تن دادن به خواست دولت آمریکا یعنی موضعگیری در برابر ایران ، تحت فشار قرار دهید و همزمان هم مدعی ارتباط دوستانه با مردم ایران باشید و بازهم بگویید که به طور سیستماتیک با ایران خصومت نمی کنید؟!
    صداقت ، روراستی و احترام به شعور دیگران ، مبنای گفت و گویی است که شما در آغاز خواستار سازنده بودن آن بر اساس حقایق شدید. اگر دولت آمریکا خواستار چنین گفت و گویی است ، لازم است قبل از هر چیز از روحیه تکبر و خود برتربینی فاصله بگیرد ، حقیقت گریزی را کنار بگذارد و صادقانه برای برون رفت از وضع موجود ، همکاری نماید. یادتان باشد که بروز رفتار متکبرانه ، دولت آمریکا را به خانه اول یا سرخط هرگونه گفت و گویی با ملت ایران بازخواهد گرداند و هیچ طرفی از آن نخواهید بست.
    لازم است به اطلاع شما برسانم که ملت ایران برای هر یک از شخصیت های دینی ، فرهنگی ، سیاسی و تاریخی ، ارزش خاص خود را قائل است اما لزوما وزانت همه این شخصیت ها ، یکسان نیست. دکتر مصدق نیز جایگاه و منزلت درخور خویش را نزد ایرانیان دارد و حتما قبول دارید که این امر، یک مساله داخلی ایران محسوب می شود که هیچ ربطی به دولت آمریکا ندارد. معلوم نیست که شما بر اساس کدام منطق و عقلانیتی ، کودتا علیه دکتر مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را به دلیل تغییر نام یک خیابان از مصدق به حضرت ولی عصر (عج) در ۲۵ سال بعد از آن حادثه ، قابل توجیه می دانید. آیا این رفتار حاکی از عقب گرد و حرکت وارونه دولت آمریکا در مسیر زمان نیست ؟ نخوت و تکبر ، دولت شما را از ربط منطقی مسائل به یکدیگر و نتیجه گیری درست از آنها دور می کند.
    چرا از این حقیقت فرار می کنید که دولت آمریکا به فرمانده ناو وینسنس به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران و قتل عام ۳۰۰ مسافر بیگناه آن مدال افتخار داده است. در تعجب و حیرتم که شما چگونه این حقیقت روشن را می دانید اما ترجیح می دهید مانند کبک سرتان را زیر برف پنهان کنید و سرنگونی این هواپیما را تصادفی و یک حادثه حشتناک بخوانید و به ابراز همدردی و تسلیت بپردازید. در فرهنگ جهانی ، این رفتار و منش منافقانه را حاکی از وقاحت و بی شرمی می دانند.
    در مورد دانشگاه کلمبیا همانطور که حدس می زدم ، شما تلاش کرده اید تا چهره دولت آمریکا را تطهیر کنید. حتما به یاد دارید که در کشور به اصطلاح آزاد شما ، نمایندگان ایالت نیویورک چگونه دانشگاه کلمبیا را به دلیل دعوت از رئیس جمهور ایران ، تهدید به قطع کمک های مالی کردند. این تهدیدات به حدی نگران کننده بود که روزنامه نیویورک تایمز تحریم دانشگاه کلمبیا را توهین به آزادی دانست.‏
    برای اینکه مشخص شود آزادی مورد نظر شما واقعی است یا آزادی در ایران ، لازم نیست به سخنرانی رئیس جمهور کشورم در جمع دانشجویان یکی از دانشگاههای مهم تهران اشاره کنم که طی آن دهها نفر به طور آزادانه با سخنان رئیس جمهور مخالفت کردند، همینقدر کافی است که گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در روز ۲۶ آذرماه سال گذشته را با هم مرور کنیم که در آن نوشت‏:‏ “وقتی رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام کرد در ایران آزادی بیان ممنوع است، رئیس جمهور ایران از “لی بولینگر” دعوت کرد که خودش به ایران بیاید و از نزدیک ببیند‏ ، این پاسخ احمدی نژاد مورد تشویق بسیاری از حضار در جلسه قرار گرفت و احمدی نژاد سربلند به ایران بازگشت‏. ”
    البته در همان کشوری که شما مدعی وجود آزادی و دموکراسی در آن هستید اساتید دانشگاه کلمبیا ، آقای بولینگر را به دلیل جلوگیری از سفر آنها به ایران مورد اعتراض شدید قرار داده اند.
    شما در پایان مرقومه تان سووال کرده اید که چرا دستگاه رهبری ایران مردم را از شنیدن عقاید برون مرزی منع می کند؟ آیا به خاطر نبود اطمینان نسبت به درست بودن سیاست هایش است یا از واکنش ملت ایران هراس دارد؟
    لازم است به اطلاع شما برسانم که ما یک ملت مسلمان هستیم و بر اساس دستور قران کریم ، وظیفه داریم سخنان و نظرات مختلف را بشنویم و بهترین آن را انتخاب کنیم. بنابراین ما از شنیدن هر سخنی استقبال می کنیم و به درستی راه و منش و سیاست هایمان اطمینان داریم. آنچه به راستی موجب نگرانی است ، افکار مخالف دیدگاه ما نیست بلکه ما نگران ورود فرهنگ فاسد و ویرانگری هستیم که متاسفانه غرب مروج آن است و باعث از دست رفتن هویت ملتها و فراهم شدن بستر مناسب برای اجرای سیاست های نظام سلطه در کشورهای مختلف می شود.
    در پایان می خواهم بر این نکته تاکید کنم که شما آب در هاون می کوبید و با این تصور که نسل جدید در ایران از رفتار ظالمانه و استعمارگرانه آمریکا در ایران بی خبر است، درصدد هستید تا با استفاده از ابزار رسانه ای و نشر اطلاعات غلط و بی اساس ، اذهان جوانان ایران را دستکاری کنید اما مطمئن باشید که راه به جایی نخواهید برد زیرا مردم ایران و بویژه نسل جوان ایرانی هوشیارتر ، خبیرتر، مسوولیت پذیرتر ، دشمن شناس تر و دلبسته تر از نسلهای گذشته به دین و میهن خود است و دوست و دشمن را به خوبی از یکدیگر تمیز می دهد.

RSS نظرات این نوشته · آدرس دنبالک

ارسال نظر