جوانفکر در مجمع عمومی خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا)

ایرنا:

جوانفکر تشریح کرد: راهبرد ایرنا برای مقابله با چالش های خبرگزاری ها در ۱۰ سال آینده

استانبول – ‘علی اکبر جوانفکرمشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران و مدیرعامل ایرنا در مجمع عمومی خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا)، برنامه ها و راهبرد خبرگزاری جمهوری اسلامی برای مقابله با چالش های فراروی خبرگزاری ها در ۱۰سال آینده را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، وی در مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری های آسیا – اقیانوس آرام(اوآنا) در استانبول ترکیه با اشاره به اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی بیش از ۷۶ سال سابقه کاری دارد، افزود: این موضوع که ایرنا در جمع رسانه های جدید دنیای کنونی و نیز در محافل حرفه ای مانند ‘اوآنا’ نقش برجسته ای را بر عهده گرفته، ارزشمند است.
جوانفکر در تشریح برنامه های راهبردی ایرنا برای مقابله با چالش های فراروی دهه آینده، ارزیابی و مدیریت شرایط و زمان گفت: چالش های پیش روی ما در دو طیف داخلی و خارجی است که نخستین موضوع در عرصه داخلی، گسترش خبرگزاری ها یا به عبارتی ایجاد رقابت سخت و تنگاتنگ در سطح آن ها است و ایرنا از گسترش این وضعیت به عنوان توسعه فضای اطلاع رسانی ودانش افزایی استقبال می کند.
مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران، گسترش سریع فضای سایبری، پیدایش و توسعه روزافزون سایت ها و وبلاگ های خبری به همراه افزایش شبکه های خبری ماهواره ای و خبرگزاری های خارجی را نیز طیف خارجی این چالش خواند.
نایب رییس اوآنا در این زمینه گفت: مهمترین عامل موثر در این رقابت جدید، افزایش اهمیت متغیر ‘سرعت’ در امر اطلاع رسانی و نیز تنوع اطلاعات و نفوذ خبر به علت سرعت گسترش اینترنت و فناوری های جدید اطلاع رسانی در کشور و جامعه جهانی است.
مدیر عامل ایرنا با اشاره به اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی در حال گذار از ساختار سنتی و قدیمی به یک مرحله جدید می باشد، افزود: تغییرات احتمالی بیشتر شامل زمینه های فنی، سیستم های اطلاع رسانی، بکارگیری نیروهای کارآمد با تاکید بر تخصص گرایی، توجه هرچه بیشتر به نقش سرعت و گسترش شبکه توزیع برون مرزی در انتشار خبر می باشد.
جوانفکر گفت: همکاران خبری ایرنا با توجه به تغییرات ساختاری پیش رو، نیازمند توانمندی های بیشتری نسبت به نیروهای سابق و کنونی هستند که تسلط به دو زبان زنده دنیا، کار با نرم افزارهای جدید اطلاع رسانی و افزایش سطح دانش فنی و خبری از جمله این توانایی ها، است.
مدیر عامل ایرنا با اشاره به اینکه تحولات در فضای سایبر و اشکال جدید اطلاع رسانی، خبرگزاری جمهوری اسلامی را ملزم به ارایه خدمات جدید خبری برای حفظ جایگاه خود می کند، گفت: گسترش خدمات خبری در چارچوب چندرسانه ای (مولتی مدیا) و تقویت ارتباط دوسویه با مخاطبان، از جمله اهداف پیش بینی شده است که انتظار می‌رود در این چارچوب، خدمات متنوع بیشتری در مقایسه با وضعیت کنونی انجام شود و همچنین افزایش برون داد اطلاعات در قالب صدا و تصویر و نیز انتشار نشریات روزانه مکتوب در دستور کار قرار دارد.
به گفته جوانفکر، با توجه به این که خبرگزاری‌ها مخاطبان خاص خود را دارند، پیش بینی می‌شود ایرنا در ۱۰ سال آینده در بازار اطلاع رسانی با تامین نیاز مخاطبان، در کنار سایر رسانه‌های گروهی به فعالیت حرفه‌ای موثر خود ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به جهانی شدن اطلاعات و تحولات در سطح سایبری، به وجود رقبای جدی مقابل خبرگزاری ها نیز اشاره کرد و گفت: این مساله نیز نقش انحصاری خبرگزاری ها در امر اطلاع رسانی در ۱۰ سال آینده را کمرنگ تر خواهد کرد.
مدیرعامل ایرنا افزود: با وجود این کاهش انحصار نقش، خبرگزاری ها همچنان مورد نیاز خواهند بود و این موضوع از آن ناشی می شود که این دستگاه های اطلاع رسانی به علت ارائه خبرهای کامل و جامع و تحلیل ها، در مقایسه با سایر شبکه های اطلاع رسانی که تاکید خاص بر متغیر سرعت دارند، پیشرو هستند.
جوانفکر، آموزش روزافزون، تخصص‌گرایی، استفاده بهینه از فرصت های انحصاری تولید خبر و تلاش برای گسترش این فرصت ها، بهره‌‌گیری از نرم افزارها و نظام های جدید اطلاع رسانی، گسترش همکاری با سایر خبرگزاری‌ها در سطوح منطقه ای و بین المللی با هدف تبادل تجربه و دانش خبری و یافتن راه حل‌های جدی برای حل مشکلات پیش رو را از جمله راهبردهای جدید بقا در بازار خبر بر شمرد.
وی با تاکید بر اینکه تنوع بخشی به شکل فرآورده‌های خبری و کاربرد افزارهای نوین اطلاع رسانی از دیگر راهبردهای جدید است، گفت: لازم است خبرگزاری‌ها را به رسانه‌های جدید تبدیل کنیم زیرا با انجام این کار در چارچوب بخشی از برنامه آموزش حرفه ای، می توانیم اطلاعات چگونگی فعالیت ها، کیفیت اخبار، محتوای انتشار یافته و بازتاب نظرات را بهتر به اشتراک بگذاریم.
جوانفکر همچنین بر حمایت همیشگی ایرنا از ‘اوآنا’ در فراهم آوردن انگیزش قوی برای همکاری گسترده تر و پیشرفته‌تر میان خبرگزاری‌های عضو از طریق ارایه دیدگاه های سازنده، پیشرو و سازوکارهایی برای از میان برداشتن موانع و مواجهه با چالش‌های پیش روی صنعت رسانه تاکید کرد.
اجلاس دو روزه خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوس آرام پنجشنبه شب در استانبول پایان یافت و مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران ریاست هیات کشورمان در این اجلاس را برعهده داشت.

 

RSS نظرات این نوشته · آدرس دنبالک

ارسال نظر