اخطار قانون اساسی یک تذکر جدی و پیگیرانه است

خبرگان تنظیم کننده مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خودکامگی فردی ، گروهی یا سازمانی در کشور ، ترتیبات هوشمندانه و دقیقی را در توزیع اختیارات و مسوولیت ها در نظر گرفته اند تا امکان سوء استفاده شخصی ، سلیقه ای و باندی از قدرت به دست آمده یا موقعیت مقتدرانه ای که به یک فرد یا جمعی از افراد تنفیذ شده ، به حداقل برسد و هیچ فرد یا نهادی نتواند نظرات خود را خارج از چارچوب قانون ، به سایر بخشها و قوای حکومتی تحمیل و دیکته نماید.

مجلس شورای اسلامی برطبق قانون می تواند به همه مسائل کشور بپردازد و در موارد ضرورت برای حل این مسائل ،قانون وضع کند، اما در عین حال ، برای اطمینان از عدم انحراف مصوبات مجلس از شرع مقدس و قانون اساسی ، تشکیل شورای نگهبان با ترکیبی از فقها و حقوقدانان نیز پیش بینی شده است تا بر خروجی عملکرد مجلس نظارت کند. همچنین مسوولیت اجرای قانون اساسی برعهده رئیس جمهور گذاشته شده است تا کسانی که در اجرای این میثاق نامه ملی ، کوتاهی کرده یا تعلل ورزیده باشند ، با دریافت اخطار و تذکر ، مورد بازخواست قرار گیرند.

به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی ، پس‏ از مقام‏ رهبری‏ ، رییس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور محسوب می شود. در این اصل ، به صورت کاملا شفاف و واضح ، مسوولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. رئیس جمهور همچنین بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏، به خداوند متعال سوگند خورده است که از قانون‏ اساسی‏ کشور ، پاسداری و از حقوق به رسمیت شناخته شده مردم حراست کند.

اجرای قانون اساسی ، مسوولیت سنگینی است که ملت ایران آن را از رئیس جمهور برگزیده خود ، مطالبه می کند و این امر مستلزم آن است که تمامی مسوولان در قوای مختلف و همه دستگاهها و نهادهای قانونی کشور ، خود را ملزم و متعهد به پاسخگویی در برابر مجری قانون اساسی بدانند. ملت ایران ، هوشیار و بیدار است و نمی پذیرد که برخی افراد برای فرار از پاسخگویی ، به بازی با کلمات بپردازند و سخنان سست و بی ارتباط با موضوع را ، دستاویزی برای توجیه رفتار و عملکرد خود در مغایرت با قانون اساسی قرار دهند.

در مقدمه قانون اساسی ، اهمیت و حساسیت جایگاه قوه مجریه در ارتباط با اجرای احکام و مقررات اسلامی و ایجاد جامعه اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و تصریح شده است که محصور شدن دستگاه اجرایی در هر نوع نظام دست و پاگیر پیچیده که وصول به این هدف را کند و یا خدشه دار کند از دیدگاه اسلامی نفی خواهد شد.

این امر نشان می دهد که قانون اساسی به مسوولیت های سنگین قوه مجریه توجه داشته و صریحا با هرگونه اقدام مانع شونده یا کند کننده ای که نظام اجرایی کشور را در راه رسیدن به اهداف بلند ملت ایران ، با مشکل مواجه کند ، مخالف است و آن را رد می کند.

بدون تردید شورای محترم نگهبان ، مسوولیت خود را در ارتباط با تطبیق قانون بودجه سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی به انجام خواهد رساند اما این امر رافع اخطار رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نقض قانون اساسی نیست.

علاوه بر این ، باید توجه داشت که حتی در صورت تطبیق مصوبه مجلس با قانون اساسی یا شرع مقدس ، این امر به منزله مهر تایید شورای نگهبان بر نحوه عملکرد مجلس ، جهت گیریهای آن و مداخله در امور مربوط به قوه مجریه نیست و اخطار مستند و مستدل رئیس جمهور به مجلس ، اقدامی کاملا درست و در چارچوب قانون بوده است .

برای اداره امور کشور ، مجلس باید در موضع پشتیبانی و حمایت از دولت قرار داشته باشد، مصوباتش گره از مشکلات عمومی بگشاید و اقدامات عملی مدیران اجرایی را برای پیشرفت کشور تسهیل کند. بستن دست و پای دولت در مقام اجرا و ایجاد محدودیت های مالی و اداری برای دولتمردان ، مخالف صریح مفاد و روح قانون اساسی است .

از جناب آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس انتظار می رفت که به جای طنزپردازی و شوخی گرفتن این مساله بسیار مهم و جدی ، پاسخ قانع کننده و موجهی را در دفاع از عملکرد خود ، هیات محترم رئیسه و مجلس محترم در جریان بررسی لایحه بودجه ارائه می کرد.

ایشان متوجه این معنا هستند که با فرافکنی و پیچیده ساختن مطالب روشن و شفاف مطرح شده در اخطار نامه رئیس جمهور ، افکار عمومی را نمی توان قانع یا توجیه کرد. مردم می خواهند پاسخ منطقی و حقوقی مجلس به اشکالات قانونی رئیس جمهور به مصوبه بودجه سال ۱۳۸۸ را بدانند و دریابند که مجلس محترم با چه استدلالی ، بودجه برخی از دستگاهها را تا شش برابر و بودجه مجلس را تا ۲۲۰ درصد نسبت به بودجه سال ۱۳۸۷ ، افزایش داده است؟ این درحالی است که با کاهش قیمت نفت و محدود شدن منابع درامدی دولت ، بودجه بسیاری از دستگاهها در سال ۱۳۸۸ ، کاهش داشته یا دست کم افزایش نیافته است.

پاسخ آقای لاریجانی به اخطار رئیس جمهور ، بیانگر این نکته است که اهمیت و جدی بودن این اخطار مورد توجه ایشان قرار نگرفته و شاید رئیس محترم مجلس ، اشتباها نامه رئیس جمهور را در حد یک تذکر معمولی تلقی کرده است. به راستی آیا می توان ادعا کرد که رویکرد رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ، متضمن حفظ و رعایت حرمت و شان مجلس محترم بوده است؟!

۷۲ نظر »

  1. از تبار کویر گفت :

    اسفند ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۱۹:۲۹

    آقای جوانفکر با سلام.
    همفکران شما در زمان دولت خاتمی از جمله آقای الهام اصرار داشتند رییس جمهور حق این کار را ندارد پس چطور حالا می‌تواند؟
    یعنی با تغییر سمت‌ها همه چیز تغییر می‌کند؟

  2. فرشید گفت :

    اسفند ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۱۹:۳۶

    سلام
    موافقم.خیلی جدی و خیلی زیاد.

  3. عبد الرحیم گوهری گفت :

    اسفند ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۲۱:۰۱

    به نامش
    باسلام

    باتبریک پیش پیش سال نو
    احساس میکنم انقدر این روز ها صحبتهای برخی مسئولین ضدو نقیض است که ذهن کسانی که با دید تحلیلی به انها مینگرند هیچ توجیهی برایش نمی یابد..مجلس… برخی از وزیران…
    باید مانند رئیس جمهور ساده و سلیس گفت..نه در لفافه ی الفاظ فلسفی…

  4. سیدمصطفی گفت :

    اسفند ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۲۱:۳۰

    سلام
    معلوم نیست این آقای لاریجانی به چی فکر می‌کنه. این کارها به نظر نمیاد که در راستای دفاع از حقوق ملت باشه. و قطعاً در راستای کمک به دولت برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور و مردم هم که نیست. بااین کارها محبوبیت ایشون هم بالا نخواهد رفت که کمکی باشه برای انتخابات آینده.
    پس چرا این رویه رو پیش گرفته، خدا عالم است (؟!!!)

  5. آیدین گفت :

    اسفند ۲۶م, ۱۳۸۷ در ۲۲:۳۰

    با سلام و خسته نباشید،

    جناب آقای جوانفکر،

    در دوران انتخابات دورۀ نهم ریاست جمهوری آقای لاریجانی رقیب آقای احمدی نژاد بودند و به نظر بنده ایشان ، از نظر عقیدتی، فکری و عملی با مدیریت دولت آقای احمدی نژاد مخالف است. که البته این حق ایشان میباشد. مشکلی وجود دارد این است که اولا ایشان توجه نمی کنند که در انتخابات گذشته مردم به آقای احمدی نژاد و مدیریت ایشان رأی دادند و در این صورت با اینکه ایشان حق ابراز مخالفت خود را نسبت به عملکرد دولت را میتوانند در رسانه های کشور اعمال کنند، ولی نباید از نهاد مجلس و نهادهای دیگر مثل دیوان محاسبات، برای ابراز مخالفت خود استفاده کنند. ثانیا و از همه مهمتر آن که ابراز مخالفت باید در مرز ابراز مخالفت باقی بماند و هیچگاه نباید به کارشکنی، و ایجاد موانع بر سر راه دولت، کند کردن روند ادارۀ کشور، منحرف شود. متأسفانه جنجال بازنگری رأی اعتماد علی کردان، شایعۀ گم شدن یک میلیارد دلار از صندوق های دولت بر اساس ادعای دیوان محاسبات، سر و صدای استیضاح چندتن تن از وزرای دولت نهم و هم اکنون مشکل تراشی بر سر تصویب لایحه بودجه دولت و طرح هدفمند کردن یارانه ها نشانگر این انحراف است.

    بنده به مفاد قانون اساسی ایران آشنا نیستم ولی در قانون اساسی فرانسه، وقتی جهت گیریهای مجلس در روند ادارۀ کشور مشکل ساز باشد، رئیس جمهور میتواند مجلس را منحل کرده دورۀ انتخابات مجلس را به جلو بیندازد. آیا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آقای احمدی نژاد هم چنین اختیاری دارند؟ اگر چنین است به نظر بنده بهتر است از این اختیار خود استفاده کنند.

    سلامت و پیروز باشید.

  6. پژوتن گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۰۴:۴۵

    کار مردان روشنی و گرمی است, کار دونان حیله و بیشرمی است

    سلام آقای جوانفکر,

    صد رحمت به بسته های پیشنهادی ۵+۱ و سیاستهای هویج و چماق غربیها. واقعا دست نمایندگان و رئیسشان درد نکند که کل بودجه را تغییر دادند و آنرا غیر قابل اجرا کردند. تمامی هویج ها به مجلس, مجمع تشخیص مصلحت, رفقا و پسرخاله ها داده میشود و تا دلتان بخواهد چماق برای دولت و ملت. ما اگر این نمایندگان مردمی را نداشتیم چه میکردیم؟ نماینده نگو , یک پارچه جواهر بگو .

  7. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۳:۴۷

    آقای آیدین
    با سلام
    ما نیامده ایم که به هر قیمتی بر سرقدرت باقی بمانیم . آمده ایم به مردم و نسلهای امروز و فردای ایران عزیز خدمت کنیم. به نظر می رسد که افرادی با سوء استفاده از قدرت ، می خواهند دولت خدمتگزار و رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر را زمین گیر کنند و دست و پای دولت را به گونه ای ببندند تا امکان حرکت و تلاش و خدمت نداشته باشد. مردم ما نیازمند آرامش و آسایش هستند و تلاش بر این است که حتی المقدور بتوانیم در یک فضای آرام و بدون تنش وظایفمان را انجام دهیم و امیدوارم کار به جایی نرسد که دولت به فکر چاره دیگری بیفتد.
    موفق باشید

  8. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۳:۴۹

    آقا سید
    با سلام
    با شما هم عقیده ام . پیداست که ایشان قصد ندارند به مردم پاسخ درستی ارائه بدهند اما امیدوارم برای این رفتار و منش خود ، پیش خدا پاسخ قانع کننده ای داشته باشند.
    موفق باشید

  9. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۳:۵۴

    از تبار کویر
    با سلام
    اینکه آقای الهام در چه سالی چه چیزی را گفته است به خودشان مربوط است و می توانید از ایشان در این باره توضیح بخواهید. بنده مدافع نظر خودم و رئیس جمهور هستم.
    موفق باشید

  10. فرشید / ادب، قانون و منطق؛ زیرپاى سیاست گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۲۱

    http://www.irpetro.com/newsdetail-3491-fa.html

  11. نوربخش گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۵۶

    جناب اقای جوانفکر ،مطلب شمار ا خواندم. علیرغم پاسخهای حقوقی که بدلیل تخصصم به نوشته شما دارم، به جهت جلوگیری از اطاله کلام تنها در خصوص بخش انتهائی مقاله شما نکاتی را متذکرمیشوم.
    به یاد دارم پس از انتخابات دوره اول مجلس ، مرحوم فخرالدین حجازی به عنوان نماینده اول تهران در دیدار نمایندگان با حضرت امام (ره) به عنوان سخنران مطالبی را ایراد نمود که مورد عتاب امام واقع شد و حضرتش وی و دیگران را از مجیز گوئی برحذر داشتند. در همان ایام اگر به خاطر داشته باشید حضرت امام از چاپ روزانه عکسهایشان و مطالب غیر ضروری در خصوص خود به نشریات آنروز تذکر داده و مانع این امر شدند. آنروزها فضای خاصی حاکم بود . نه مردم مجیز گو بودند و نه قاطبه مسئولین پذیرای این سنت شاهنشاهی. اما به مرور زمان گوئی آن سنت مذموم دوباره حیات گرفت و امروز بر پیکره این مردم و مسئولین و نظام جای باز میکند.
    آقای جوانفکر عزیز، آنروزها که امثال بنده به برخی عملکردهای تعدادی از مسئولین و دستگاهای اجرائی و غیره انتقاد داشتیم ونه قصد تخریب اشخاص، بسیاری از همفکران شما با حرارت بیش از حد مجاز و بدون اندیشه با اینگونه نگرش برخورد میکردند. بطور مثال در زمان ریاست جمهوری جناب آقای هاشمی هرگاه انتقادی به دستگاه مجریه کشور میشد، بسیاری از دوستان امروز شما با اصلاح واژه آقای هاشمی به آیت الله هاشمی ، اصل موضوع را پاک مینمودند. حال امروز همچون منی که مخالف تخریب ذخایر انقلاب هستم و فقط منتقدم ، شاهد هجمه بی امانم! . چرا امروز ما مجیز گو شده ایم . یکی با طح معجزه هزاره سوم و دیگری …
    دوست فرهیخته ام، من هم همانند شما با استهزاء مخالفم. منهم معتقدم در شرایط کنونی که کشور در شرایط حساس بسر میبرد، میبایست جدی به امور بنگریم. اما ما را چه شده؟ چرا زمانی که مسئول ارشد اجرائی کشور طی سه سال و اندی تمام مسائل را به طنز یا بهتر بگویم به شوخی برگزار میکنند و یا در برخی موارد با تمسخر و استهزا پاسخ داده و یا خطابه ایراد میکند، چرا لب فرو بسته ایم! اگر رئیس مجلس در ذیل نامه خود مطلب را باطنز به پایان میبرد و امروز منتقدیم ، چرا در ماضی سکوت نمودیم؟ چرا یک بام دو هوا؟!
    دوست فرهنگی من، تاریخ را سلاطین مینویسند اما قضاوت با مردم است و آیندگان. بیائیم بگونه ای باشیم که در اینده نیز معقول و مقبول جلوه نمائیم.
    والسلام. پیروز باشید

  12. آیدین گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۲۲

    با سلام مجدد،

    جناب آقای جوانفکر،

    تنها قیمت یک حکومت عدالتگرا قاطعییت، شجاعت و اخلاص در عمل می باشد. آقای احمدی نژاد با رأی مردم و با هدف عدالت گستری رئیس جمهور شدند و انشاءالله این قیمت را میپردازند و خواهند پرداخت. برای هر کسی که در راه امام علی (ع) قرار میگیرد وجود این سختیها، تنشها و مشکلات طبیعی هستند. ولی نیاز مردم به عدالت بیش از آرامش است، و صد البته این نیاز با همت خود مردم باید تامین شود و تنها تلاش و شجاعت آقای احمدی نژاد و دولت نهم کافی نیست. اگر مردم عدالت و آرامش را با هم می خواهند تنها راهش آن است که دولتی منتخب خود پشتیبانی و تقویت و پشتیبانی کنند.
    به نظر بنده یکی از راه های آن برگزاری انتخابات زودرس مجلس میباشد، تا مردم جهت حل مشکلات، مجلسی هم سو با دولت منتخبشان تعین کنند. ولی بهترین راه آن این است که تک تک هموطنان توجه کنیم که در زندگی روزمره در راه احیاء عدالت گام برداریم، و نسبط به سروصداهای سیاسی هوشیار باشیم.
    بنده خوشبختی مردم را، بعد از رضای خدا و همت مردم، در توفیق کارهایی که آقای احمدی نژاد و هکارانشان شروع کردند میبینم. امیدوارم کسانی که با آقای احمدی نژاد مخالفت می کنند هم به زودی بیدار شوند، و سعادت کشور را فدای اغراض زودگذر نکنند.
    “اگر مردم عدالت و آرامش را با هم می خواهند تنها راهش آن است که دولت منتخب خود را تقویت و پشتیبانی کنند.”
    سلامت و پیروز باشید.

  13. مهران گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۱۷:۱۳

    از آقای لاریجانی بسیار ممنون هستم که با نظرات مخالف خودشون و مجلس باعث می شن طرح های تورم زا دولت به ثمر نرسد و مانند سدی بزرگ در برابر این سیل مقاومت می کنند
    خدا توفیق دهد تمامی مخالفان منطقی دولت رو

  14. جواد گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۱۰

    الف- این ادبیات به لطف دولت نهم رایج شد. همه چیز را به مسخره گرفتن و استفاده از لحن کوچه بازاری و سخیف صحبت کردن از احمدی نزاد شروع شد و تقریبا مد شد. نمونه هایش حرفهای اقایان الهام، علی ابادی، کفاشیان وکردان، اسکندری، احمدی آمورش و پرورش،
    ب- به لطف رسانه ملی ما چیزی از جواب اقای لاریجانی خبردار نشدیم البته رسانه هایی مثل بی بی سی جور صداسیمارا کشیدند.جواب لاریجانی از سر طنر و شوخی نبود کاملا مستدل بود ولی جناب احمدی نزاد عادت به جواب شنیدن ندارد.
    والسلام علی من اتبع الهدی

  15. پارسا گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۱۵

    سلام بر شما

    با وجود شبهاتی که در ماجرای هدفمند کردن یارانه ها به چشم می خورد کتمان ضرورت توجه به صورت مسئله ی مد نظر دولت در رابطه با این لایحه امری غیر قابل پذیرش است ، امروز که در کنار باجه ی روزنامه فروشی به تیترهای جراید سرک می کشیدم انصافن دلم سوخت ، تقریبن همه ی جراید تیتر یک خود را به نامه ی آقای لاریجانی اختصاص داده بودند تا جایی که یکی از روزنامه ها با انتشار عکسی شکار شده از سخنرانی رئیس جمهور در مجلس و خنده ی معنا دار رئیس مجلس که گوئی به سخنان رئیس جمهور می خندد به نوعی ارکان اصلی کشور را دست گرفته بود! و این که جراید ما هم آتش بیار دعواهای قوه های مسئول کشور شده اند جای نگرانی فراوان دارد…
    یادم است در مجلس هفتم و در سال آخر بواسطه ی مصاحبه ای که آقای افروغ در باب اختیارات رهبری کرده بودند ، نماینده گان مجلس برخورد سختی با ایشان کردند که چرا در این برهه که کشور نیاز به آرامش دارد آقای افروغ اختیارات رهبری را به چالش می کشد ، این ماجرا تا جائی کش داده شد که عماد افروغ دو آتیشه مبدل شد به نماینده ای بی انگیزه و حتی از انتخاب مجدد برای ریاست کمیسیون فرهنگی باز ماند… ، صرف نظر از درستی یا نادرستی مصاحبه ی آقای افروغ ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چه پیش امده تا نمایندگان کنونی مجلس که البته اکثرن همان مجلس هفتمی ها هستند بشنوند آتش بیار دعوای بین دولت و مجلس؟ مگر اکنون کشور نیاز به آرامش و توسعه ندارد؟! یا آنکه چنین حساسیتی فقط در خصوص رهبری وجود دارد؟ مگر رئیس جمهور پیکان نظام نیست؟ مگر سنگین ترین مسئولیت کشور بر عهده ی وی نیست؟ در کجا بیاد دارید که افول نظام را به مجلس یا قوه ی قضائیه منتصب کنند؟

    آنچه بسیار مورد حیرت است تمسخری است که رئیس محترم و دنیا دیده ی مجلس براحتی حواله ی دولت کردند و این ماجرا از اهم اشکالاتی است که بر ایشان وارد است.

    اکنون در آستانه ی پایان عمر دولت نهم بجای آنکه شاهد توسعه ی روابط بین قوا باشیم و کشور را آماده ی پوست انداری اجرایی کنیم متاسفانه رگه هایی از رفتارهای حاشیه دار بروز می کند و پر واضح است که چنین رفتارهایی از جمله بستن دست دولت در مدیریت بودجه ی کشور آن هم در سالی که بی تردید سال سختی خواهد بود ، با چه نیتی صورت می گیرد!!

    حالا دیگر این مردم مظلوم باید دعای دیگری در کنار دعا های روزمرده اشان اضافه کنند که: خدای مهربان میان مسئولین کشور ما وحدت ایجاد کن!

    بیگانه اگر می شکند حرفی نیست! از دوست بپرسید که چرا…؟

  16. داریوش زمانی گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۳۷

    سلام آقای جوانفکر
    در درجه ی اول باید بگویم نحوه ی برخورد مجلس با لایحه دولت را نا آراسته می دانم. البته به قول ریاست محترم مجلس
    اما از آن بیشتر از اینگونه نامه نگاری های علنی و رسانه ای نگرانم! اینگونه رفتارها مطمئنا احساس جدل در بین مدیران کشور را در جامعه بوجود می آورد. هم آقای لاریجانی و هم آقای احمدی نژاد از بزرگان نظامند و مایه قوت دل مردم. چه خوب بود که رفتار این دو عزیز به گونه ای بود که آرامش خاطر را برای مردم به ارمغان می آورد. اگر دکتر احمدی نژاد در یک جلسه خصوصی به گلایه از مجلس می پرداخت دکتر لاریجانی هم آن نامه را با آن لحن تاسف بار نمی نوشتند. اینگونه فکر نمی کنید؟
    از اطرافیان آقایان احمدی نژاد و لاریجانی (از جمله شما) انتظار می رود این روند را اصلاح کنید.

    با آرزوی سربلندی

  17. رضا گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۵۲

    سلام
    آیا صحبت شما به نوعی تهدید آقای لاریجان محسوب نمی شود؟

  18. مهدی گفت :

    اسفند ۲۷م, ۱۳۸۷ در ۲۲:۲۶

    روند تصویب مصوبه های دولت و مجلس (یا مجلسین) در کشورهای دیگر از این قرار است:

    ۱- دولت لایحه را میدهد
    ۲- مجلس تصویب میکند
    ۳- رئیس دولت امضاء و ابلاغ میکند

    حالا مجلس در قسمت ۲ تغییراتی داده. کماکان رئیس جمهور باید بتواند آنرا امضاء یا وتو کند. در حقیقت باید هر دو حق امضاء داشته باشند که لایحه ای به تصویب برسند. نمی شود دولت با بودجه تحمیلی و زیر و رو شده کار بکند.
    اگر راهکار در قانون وجود ندارد لزوما تقصیر مجلس نیست. اگر دارد که رئیس جمهور استفاده کند و این بودجه را امضاء نکند.

    اگر یادتان باشد در زمان کلینتون چنین مشکلاتی بین او و مجلس جمهوریخواهان پیش آمد که منجر به تعطیلی موقت چند سفارتخانه شد. یعنی رئیس جمهور هم ابزاری داشت که با آن به مجلس فشار بیاورد. البته مجلس آنها هم قدرتش از مجلس ایران بیشتر است.

  19. امیر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۰۱:۵۴

    در ابتدای متن که شما به مواد قانونی اشاره کردید تنها وظیفه اجرایی رئیس جمهور را متذکر شده بود. اما آنجا که دوباره به دفاع از نامه آقای احمدی نژاد پرداخته بودید هیچ استنادی به قانون اساسی نداشتید.
    در اینکه «به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی ، پس‏ از مقام‏ رهبری‏ ، رییس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور محسوب می شود. در این اصل ، به صورت کاملا شفاف و واضح ، مسوولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است» شکی نیست (دقت دارید که اجرا) ولی اینکه بر نحوه تقنین قوانین هم ایشان اظهار نظر بکنند شک و شبهه وجود دارد.
    بهتر است به جای تلاش برای استفاده از جملات احساسی سند و ماده قانونی (مانند نامه آقای لاریجانی) ذکر می کردید.

  20. ر-م گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۰۹:۴۸

    جناب آقای جوانفکر و بازدید کنندگان محتر م این سایت
    با سلام و عرض ادب
    پیشا پیش سال نو را تبریک می گویم هر چند عملکرد درخشان مجلسیان ….

    بنده برای آندسته از نمایندگانی که با تابلوی اصولگرایی و یارو یاور دولت دکتر احمدی نژادبودن رای ملت را جلب کردند ولی در عمل به تعهد خویش نسبت به ملت نجیب ایران و حکومت اسلامی و آرمانهای انقلاب عمل نکردند بلکه نهایت سنگ اندازی بر علیه طرح هدفمند کردن یارانه ها و بودجه سال ۸۸ کردند بسیار متاسفم.
    شاید از بعضی از گروه های (نا اصلاح طلب ) چنین حرکت های که بر پایه منافع شخصی و یا حزبی است پذیرفته باشد ولی ملت از نمایندگانی که نام مقدس اصولگرایی را بر پیشانی دارند به جد می خواهند در هر رای صرفا رضایت حضرت حق و حکومت اسلامی را مد نظر داشته باشند و بس
    آقای دکتر احمدی نژاد عزیز با ارسال دونامه به مجلس آنهم بفاصله اندک نشان دادند که بر کار کارشناسانه همکارانش اعتقاد کامل دارد و ملت نیز به اعتقاد ایشان اعتماد کامل دارند .آیا این برای نمایندگان مجلس کافی نیست.
    نمایندگان مجلس این آخر سال بجای اینکه به ملت ایران هدیه بدهند برعکس دل دول استکباری را شاد کردند. دریغ و درد که همه این کار ها به نام ملت صورت می گیرد.
    با تشکر

  21. محمدی گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۲:۰۴

    جناب اقای جوانفکر
    سلام
    احتراما درجواب یکی از خوانندگان که فرمودید برای خدمت امدید باید به عرض برسانم که باید به این اعتقاد راسخ شما افرین گفت ولی می توان از لیست مانیفست پروازهای حجاج فهمید که بخشی از این خدمات شما به خاطر استفاده از رانت های مختلف است چرا که در زمان حج امسال شما و دیگر همکاران شما به همراه پسر و عروس و … ریاست محترم جمهوری به حج مشرف شدید در حالی که به نظر می رسد که شما و دیگران اولین بار نیست که به این سفر معنوی مشرف شدید حج شما قبول .
    با ید به عرض برسانم که امسال پدرانمان به خاطر طولانی بودن زمان حج یا فوت کردند و یا اینکه دیگر توان عزیمت به این سفر معنوی را ندارد پس این همه داد عدالت خواهی دولت محترم کشک است.
    همه ما می دانیم که رسیدن به قدرت سیاسی با هر وسیله باید بدست اید این امر حتی با نابودی و یا از بین رفتن آبروی افراد باید بدست اورد چون قدرت داشته باشید یعنی همه چیز دارید.
    امیدوارم که خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند چون نمی دانیم با این همه دوگانگی که در شعار و عمل وجود دارد. اینده دین جوانان چه خواهد شد.
    با تشکر

  22. کهندل گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۲:۲۶

    پیشاپیش سال جدید را به شما تبریک می گویم و برایتان آرزوی بهترین اوقات را دارم با وجود همه دغدغه های روزانه شخصی مثل شما

  23. امیر حسین گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۲:۵۲

    آقای جوانفکر به شما به عنوان یک خبر رسان استفاده میکنم ومی خواهم پیغام مرا به رئیس جمهور برسانید.
    به آقای رئیس جمهور بگویید شما آدمها را اشتباه میگیرید.
    شما همه را بنده اعتقادات شخصی خود و اطرافیان خود پرست خود می دانید.
    این را بدانید که شما و اطرافیانتان بر دیگران حجت نیستید.
    پس به دیگران امر نکنید
    مشاوره با دیگران بهتر است
    در ضمن به عنوان آخرین کلام به شما عرض میکنم که آقای دکتر لاریجانی دکتر حداد عادل نیست که به زور و ….. پاسخ ندهند
    آقای دکتر لاریجانی سیاست را از دیرباز بلدند و ره صد ساله را یک شبه طی نکرده اند!!!

  24. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۴۷

    آقای امیرحسین
    با سلام
    از شما به خاطر زحمتی که برای یادداشتتان کشیدید ، تشکر می کنم. امیدوارم سال ۸۸ سال خوب و پر خیر و برکتی برای ملت ایران باشد.
    موفق باشید

  25. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۴۸

    سلام بر شما
    از ابراز محبتتان صمیمانه تشکر می کنم. بنده هم سال نو را به شما تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم در پناه الطاف خداوند متعال بتوانید به سهم خودتان منشاء خیر و نیکی برای مردم باشید.
    عزت و سربلندی شما را از خداوند منان مسالت می کنم.
    موفق باشید

  26. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۵۲

    آقای محمدی عزیز
    با سلام
    - توصیه برادرانه ام این است که در قضاوت عجله نکنید.
    - سفر بنده به مکه مکرمه از سهمیه حجاج نبود و به دعوت دولت عربستان انجام شد. هزینه رفت و برگشت این سفر ده روزه را خودمان پرداختیم و هزینه اقامت را دولت عربستان متقبل شد.
    بنده هم مثل شما از خداوند عاقبت به خیری را برای خودم و دیگران آرزو می کنم.
    ما در عمل و حرفمان دچار دوگانگی نشده ایم.
    موفق باشید

  27. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۴:۵۵

    آقا رضا
    با سلام
    از شما که با این وبلاگ ارتباط دارید تشکر می کنم و سال پر خیر وبرکتی را برای شما و سایر دوستان آروزمندم
    عزیز و سربلند باشید

  28. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۰۱

    امیر آقا
    با سلام
    ملت در ارتباط با اجرای قانون اساسی رئیس جمهور را می شناسد و این امر را از او مطالبه می کند. بنابراین همه دستگاهها و مسوولان باید در برابر مجری قانون اساسی پاسخگو باشند و رئیس جمهور نیز می تواند متخلف از قانون اساسی را اگر به اصلاح رفتار خود اقدام نکند به دادگاه قانون اساسی معرفی نماید.
    موفق باشید

  29. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۰۴

    آقا مهدی
    با سلام
    حق با شماست. ما هم در قوانین خود ، سازو کارهایی داریم که با استناد به آن می توانیم اینگونه مشکلات را برطرف کنیم و جای نگرانی نیست.
    عزیز و سربلند باشید

  30. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۰۶

    آقا رضا
    با سلام
    بنده در موقعیتی نیستم که بتوانم آقای لاریجانی را تهدید کنم. ضمن اینکه بنده اصلا به تهدید کسی اعتقاد ندارم.
    موفق باشید.
    سال نو بر شما مبارک باد

  31. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۰۷

    آقا داریوش
    با سلام
    از نظر صادقانه و برامده از حسن نیت شما متشکرم.
    عزیز و سربلند باشید

  32. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۰۹

    آقای پارسا
    با سلام
    از نظر هوشمندانه شما استفاده کردم. سال نو برشما و همه ایرانیان عزیز در هر نقطه ای از کره خاکی مبارک باد.
    عزیز و سربلند باشید

  33. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۱۱

    آقا جواد
    با سلام
    ابراز عقیده آزاد است و نظر شما را با اینکه قبول ندارم در معرض قضاوت مخاطبان محترم وبلاگ قرار می دهم. موفق باشید.
    سال نو بر شما مبارک

  34. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۱۶

    آقا مهران
    با سلام
    از شما به خاطر نظری که ابراز کرده اید متشکرم. اما بلاخره باید روشن بشود که مجلس چرا بودجه مجمع تشخیص مصلحت را شش برابر و بودجه مجلس را به بیش از سه برابر افزایش داده است ؟ شما اگر مخالف طرح تورم زا باشید لابد باید با این کارها که فی نفسه موجب تورم می شود مخالف باشید
    سال نو بر شما مبارک
    موفق باشید

  35. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۲۵

    آقای نوربخش
    با سلام
    برداشت شما اشتباه است . بنده مجیزگو و مداح هیچکس از جمله اقای احمدی نژاد نیستم و رئیس جمهور نیز شان و مرتبه شان آنقدر والا هست که نیازی به مداحی امثال بنده نداشته باشند.
    در مورد اشاره ای که به اقای فخرالدین حجازی داشتید، لازم است اشاره کنم که این هم از برداشت های نادرست شماست. اینکه آقای حجازی در حضور امام به مدح ایشان بپردازد کار اشتباهی است اما اگر در غیر از حضور امام ایشان را مدح و ستایش کند ، هیچ اشکالی ندارد. چطور است که بدترین انتقادها از رئیس جمهور را مجاز ومباح بدانیم و سخنی در تمجید از ایشان را به هزار و یک بهانه حرام !
    چگونه است که شما صحبت کردن در باره افرادی که آنها را ذخایر انقلاب می خوانید ، حرام می دانید اما رئیس جمهور یعنی نماینده منتخب مردم را هدف تهمت قرار می دهید ؟ بلاخره باید کدام منطق شما را بپذیریم. یک بام و دو هوا نمی شود! انشاء الله در فرصت دیگری در این باره بیشتر صحبت خواهم کرد.
    موفق باشید

  36. سجاد جعفری گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۵:۴۷

    متاسفانه لاریحانی هم بازیجه امثال رضایی و دست اندرکاران ستاد دولت ائتلافی(انتقامی) شده ، از میان رقبای سابق لاریجانی به یک مسند رسیده است حالا باید کاری کند تا باقی دوستانشان(رقبای سابق رفقای فعلی) هم به یک مسندی برسند!!!
    جواب لاریجانی به نامه رسمی و با احترام رئیس جمهور بسیار بی ادابانه و دور از شان رئیس یک قوه بود.

  37. ندا گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۶:۴۰

    با عرض سلام خدمت برادر بزرگوار
    پیشاپیش سال نو را خدمت شما و سایر عزیزان و زحمتکشان هیات دولت خدمتگزار تبریک میگویم و امیدوارم در سال جاری کما فی السابق در راه خدمت رسانی به خلق موفق و کوشا باشید.

  38. نوربخش گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۱۹:۱۸

    آقای جوانفکر،
    در ابتدا متشکرم که حداقل چند سطری را در قالب پاسخ اختصاص دادید. هرچند از نوشته شما کمی متعجب شدم بهتر بود مرقومه حقیر را کمی با دقت مطالعه مینمودید و ضمنا تنها بدنبال پاسخ نبودید.بیان این مطلب شما در دو قسمت “برداشت شما اشتباه است ” و “این هم از برداشت های نادرست شماست” بیانگر همان متکلم وحده بودنیست که در دولت نهم جاری و ساری است.
    دوست عزیز! ذکر واقعه تاریخی آنهم از نوع آشکار آن که هم بنده حقیر و هم جنابعالی شاهد آن بوده ایم هیچ ارتباطی به برداشت ندارد.شمائی که در سمت مشاور رئیس جمهور هستید اگر به تعریف و تمجید بپردازید ایجاد شبه در اذهان عمومی مینماید که این نوع تعاریف همانند تبلیغ بقال است از ماست خود.
    قطع و یقین شما هم بر این اعتقاد هستید که این دولت نیز خالی از خطا و اشکال نیست. اما چرا هیچیک از مجریان به بیان قصورات خویش نمیپردازند؟ ایا میتوانید مطالب و مقالاتی از خود که به انتقاد از دولت نهم داشته ائید اشاره نمائید؟
    بهتر است بدور از تعصبات تفکر و بیان عقیده نمائیم. عرض این حقیر در این راستا بود که ابتدا سوزنی به خود بزنیم بعد جوال دوزی به مردم. من در هیچ بخشی انتقاد به مسئولین را حرام ندانستم که شما از قول من بیان فرمودید! ضمنا آن بخش را که این حقیر به رئیس جمهور “تهمت ” زده ام را بیان بفرمائید.
    موید باشید

  39. فرشید گفت :

    اسفند ۲۸م, ۱۳۸۷ در ۲۳:۴۳

    سلام
    جناب جوانفکر
    امیدوارم در کنار خانواده سالی پر از لحظه های پر شور و پر نشاط در پیش داشته باشید.در واپسین لحظه های سال ۸۷ مایلم در همین جا، از جناب آقای طاهایی که به طور غیر مستقیم و ناخواسته باعث شد با شما آشنا بشم و برای یکبار و فقط یکبار از طریق تلفن صحبت کنم، و بعد از اون نیز خودم وبلاگ تونو کشف، تشکر کنم، چه تا قبل از آشنایی با شما در یک نسیم سیاسی که به سمتم به وزیدن گرفت و در مسیر زندگی به طوفانی از حوادث برایم تبدیل شد، از تعدادی از نزدیکان رییس جمهوری بی مهری دیده بودم و کینه به دل گرفته بودم، بعد از اون هم که دست تقدیر حوادث بعدی رو رقم زد و در این بین با شما نیز آشنا شدم.
    به هر حال، بابت وبلاگ وزین تون ممنون، بابت پاسخ های قشنگی که به نظرهام دادید ممنو ن و بابت حمایت هایی که از دکتر محمود احمدی نژاد می کنید ممنون.
    در کنار خانواده سالی پر از لحظه های پر شور و پر نشاط در پیش داشته باشید.

  40. علی گفت :

    اسفند ۲۹م, ۱۳۸۷ در ۰۰:۱۶

    “از جناب آقای لاریجانی … پاسخ قانع کننده و موجهی را در دفاع از عملکرد خود ، هیات محترم رئیسه و مجلس محترم در جریان بررسی لایحه بودجه ارائه می کرد”، آقای لاریجانی به وضوح و با استناد به مواد قانونی به نامه رییس جمهور پاسخ داده، موجه تر از قانون چیست؟!
    “به جای طنزپردازی و شوخی گرفتن این مساله بسیار مهم و جدی…”، جدیت را هم باید از دولت آموخت که لایحه بودجه ۸۸ را هفت هفته بعد از پایان مهلت مقرر قانونی و کمتر از دو ماه مانده به پایان سال تقدیم مجلس می کند!

  41. حسن گفت :

    اسفند ۲۹م, ۱۳۸۷ در ۰۰:۴۷

    سلام،
    ه برکت دولت احمدی ما شاهد این ادبیات سخیف بودیم. خانم رجبی بهتر می توانند حرفهای آقای لاریجانی را تفسیر کنند. شما هم اگر فرهنگی هستید لطفا کنید یقه ایشان را هم بگیرید البته اگر می توانید که بعید می دانم این جرات و جسارت هم داشته باشید. همان حرف دوستمان درست بود که شما مدیحه سرایی بیش نستید

  42. صنایع نیوز گفت :

    اسفند ۲۹م, ۱۳۸۷ در ۱۰:۵۲

    http://www.sanayenews.com/content/view/14347/1/

  43. صنایع نیوز گفت :

    اسفند ۲۹م, ۱۳۸۷ در ۱۱:۰۶

    http://mihanpress.com/content/view/163/37/

  44. یک هموطن گفت :

    اسفند ۳۰م, ۱۳۸۷ در ۲۰:۱۹

    سلام آقای دکتر جوانفکر. نوروز باستانی را خدمتتان تبریک عرض می‌کنم و از خداوند منان آرزوی سالی پر از شادی و سربلندی برای همه‌ی هموطنان دارم.
    ای کاش در سال ۸۶ که آقای دکتر احمدی‌نژاد، نوروز را برای نخستین بار در تاریخ کشور به ثبت ملی میراث فرهنگی رساندند، روی آن قضیه کار تبلیغاتی بهتری انجام می‌شد و در سطح بین‌المللی بیشتر بازتاب می‌یافت تا رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، امروزه ننویسند که دولتمردان ایرانی همواره نوروز را مورد تحقیر و اهانت قرار داده‌اند… (من مایل بودم لینک آن گزارش را که چند ساعت پیش روی بی‌بی‌سی ارسال شد، اینجا قرار بدهم، اما به دلیل لحن توهین‌آمیز آن، حقیقتاً خجالت کشیدم…)
    ما کارهای بزرگ زیاد انجام می‌دهیم، اما متاسفانه بازتابی برای آنها قایل نیستیم. بی‌بی‌سی معتقد است که مسوولان ایران، نوروز را خرافات و بدویات طاغوتی معرفی می‌کنند تا مردم را از هویت تاریخی خود جدا کنند و شخصیت، رویکرد و تاریخچه‌ی آنان را به یک هویت عربی تبدیل کنند.
    در گزارش سراسر سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی (که ناچار بودم جهت اطلاع‌رسانی، بخشی از آن را خودم خدمتتان ترجمه کنم)، اعلام حضرت امام (ره) بر عزای عمومی بودن نوروز ۴۲ به دلایل خاص، به تمام سالها سرایت داده شده و اینطور وانمود شده که اساساً اگر فشارهای مردمی نبود، سیاستگذاران ایران، نوروز را به طور کلی از تقویم این کشور حذف می‌کردند.
    هرچند جملات حکیمانه‌ی رهبری در ابتدای پیام نوروزی امسال و تبریک به فارسی‌زبانان سراسر دنیا، خط بطلانی بود بر اینگونه فرافکنی‌های رسانه‌یی.
    من تنها به عنوان یک پیشنهاد، خدمت شما مطرح می‌کنم که یک یادداشت هرچند کوتاه در مورد رویکرد دولت، نه تنها نسبت به نوروز، که نسبت به نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران زمین بنویسید و ذکر کنید که اتفاقاً در نظام جمهوری اسلامی، نوروز پس از گره خوردن با باورهای مذهبی و دینی، تقویت شد و رنگ مردمی‌تری پیدا کرد.
    ای کاش از آقای رییس جمهور بخواهید در پیام نوروزی سال ۸۹(در صورتی که بر اساس انتخاب مردم ایران، بار دیگر بر این مسند ارزشمند تکیه داشتند)، یک تنگ حاوی ماهی قرمز یا یک ظرف از سبزه در برابر خود قرار بدهند و با این کار خود، حرکتی را انجام بدهند که روسای جمهور پیشین ما نیز انجام نداده بودند.
    و در پایان: آقای دکتر جوانفکر. لطفاً اجازه ندهید رسانه‌های بیگانه اینطور با باورهای ما بازی کنند و از برخی رویکردهای گذشته، اینطور بی‌رحمانه سوءاستفاده نمایند.
    ای کاش بیشتر روی این ماجرا تاکید کنیم که نوروز، عامل همبستگی ما با ملتهای مسلمان افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان است. ای کاش واقعیات این عید بزرگ را با زبان خودمان به جهانیان معرفی کنیم تا شیمون پرز نخواهد با دست اندازی به میراث فرهنگی ما، برایمان از تاریخچه‌ی باستانی این سرزمین بگوید.
    یا علی مدد
    هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

  45. علی استناد گفت :

    اسفند ۳۰م, ۱۳۸۷ در ۲۱:۵۰

    سلام . واقعا از شما متشکرم برای منش والا و پاسخهای صریح و سلیستان . شما واقعا جوانفکر و خوشفکرید مانند خود دکتر عزیز . شما برای مخاطبانتان ارزش بسیاری قائلید چرا که برخلاف دیگر افراد همانندتان (معروف و مهم) در سایتتان هم برای درج وب مخاطب جا گذاشته اید و هم به نظراتشان پاسخ میدهید که بسیار درجهت تنویر افکار عمومی مفید است . بسیار ممنونم خدا حفظتان کند.
    به عقیده بنده جناب رییس جمهور عزیز یک هدف دیگر هم از ارسال این نامه و رسانه ای کردن آن داشتند که مغفول مانده است . جناب رییس جمهور میخواستند به ملت نیز بفهمانند که این بودجه ، بودجه ای نیست که آثار ناشی از اجرای آن به عهده دولت باشد چون کاملا استحاله شده و ضمنا ملت را در جریان بگذارند که این بودجه برای زمین زدن دولت است و بودجه مجلس و مجمع به طور عجیبی افزایش داشته است وگرنه نیازی به رسانه ای کردن آن نبود. به هر حال عقیده دارم دکتر راه حلی برای این موضوع پیدا خواهند کرد.

  46. sanayenews گفت :

    فروردین ۱م, ۱۳۸۸ در ۰۲:۱۷

    http://www.sanayenews.com/content/view/14358/13/

  47. sanayenews گفت :

    فروردین ۱م, ۱۳۸۸ در ۰۳:۲۴

    http://mihanpress.com/content/view/165/36/

  48. siamak farid گفت :

    فروردین ۱م, ۱۳۸۸ در ۱۶:۰۴

    آقای جوانفکر دلیل حذف پیام من که هم با رعایت ادب بود و هم حاوی سئوال چیست٠ جز ترس شما از واقعیات٠ قرار بود که ترس شما جز از خدا نباشد٠ قرار بود که ………

  49. دوچشم گفت :

    فروردین ۳م, ۱۳۸۸ در ۱۹:۰۶

    سلام

    (روایت ۲ساعت با رهبر)

  50. ابراهیم گفت :

    فروردین ۴م, ۱۳۸۸ در ۰۲:۰۱

    ضمن سلام سال نو را به شما تبریک عرض میکنم .
    آقای احمدی نژاد در زمان انتخابات چند شعار و هدف مهم را مطرح کردند . و من نوعی سه سال منتظر اقدامات اساسی در آن زمینه ها بودیم . که متاسفانه اقدام موثری انجام نشد . و مانند دولتهای گذشته از شعارهای اصولی و محوریشان صرفنظر کردند . و هر چقدر تلاش کردم برای این کوتاهی ها که از احمدی نزاد بعید میدانستم جوابی نیافتم .
    دوست داشتم شما بعنوان مشاور رییس جمهور جوابی بدهید .
    چرا ایده محوری و جامع نگر تشکیل دولت ۷۰ میلیونی اجرا نشد ؟ چرا برای بسیج همه تواناییها و سرمایه های ملی استراتژی طراحی نشد ؟
    چرا ایده مشاورران جوان در حد یک اقدام زائد و تزیینی باقی ماند ؟ چرا کانالهای ارتباطی دو سویه و کارآمد بین مشارکت ایده های نو جامعه و دولت برقرار نشد ؟ و بمرور ارتباط جامعه در حد شنیدن و دیدن سخنرانیهای رییس جمهور کاهش پیدا کرد ؟
    چرا سئوالها . ایده های های ارائه شده به دولت بی جواب ماند ؟

  51. آیدین گفت :

    فروردین ۴م, ۱۳۸۸ در ۰۳:۱۶

    بسمه تعالی
    با سلام
    جناب آقای جوانفکر،
    عید نوروز و فرارسیدن سال نو را به شما، خانوادۀ محترم و همکارانتان تبریک می گویم و بهترین آرزوها را برای شما دارم.
    رسم است در عید بزرگترها عیدی میدهند، به خصوص برای ما که دور از وطن هستیم با دریافت عیدی خیلی شاد می شویم. عیدی که بنده از شما می خواهم، این است که از طرف بنده با آقای احمدی نژاد، به نمایندگی از خودشان و همۀ همکارانشان، حسابی رو بوسی کنید، برای سالی که گذشت به ایشان خسته نباشید بگوید و برای سال پیش رو بهترین آرزوهایم را به ایشان برسانید.

    عیدی ناچیز بنده هم به شما یادداشتی است با عنوان “چرا به احمدی نژاد رأی می دهم”، که اگر وقت کردید می توانید روی وبلاگم بخوانید. http://avangardiste.fr/

    سال خوبی داشته باشید.

  52. soheil گفت :

    فروردین ۴م, ۱۳۸۸ در ۱۲:۳۱

    مصاحبه جنجالی وبی پرده باخودم

    درراستای اطلاع رسانی شفاف وآزاد با مدیران کشور ودراین فضای کمبودمصاحبه کنندگان که یا افتخارنمی دهند یا اصولا دستاوردی ندارندویا مثل بعضی ها ازخبرنگاران درجلسات خود دعوت میکنند ولی از آنان خواهش میکنند چیزی ننویسند چون ممکن است تنش زا باشد لذا برآن شدیم که خودمان پیش قدم شده واین فضای سکوت رابشکنیم وبا خودمان بعنوان مدیرمسوول یک نشریه مصاحبه ای کنیم . ادامه درسایت سبززیست:

    http://www.sabzzist.com

  53. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۱۶

    آقا سهیل
    با سلام
    از مصاحبه خوب و کوتاهی که با خودتان کردید ، لذت بردم. سال خوب و پر نعمت و برکتی را برایتان آروزمندم.
    موفق باشید

  54. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۱۷

    آقای آیدین عزیز
    با سلام
    بنده هم سال پر از نعمت و همراه با سلامتی را برای شما از خداوند رحمان مسالت می کنم.
    عیدی شما را همانطور که خواسته اید می پردازم.
    عزتتان مستدام

  55. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۳۴

    آقا ابراهیم
    با سلام
    سال نو بر شما برادر محترم مبارک باد.
    برخی از سووالات شما را می شود پاسخ داد. برای یکی از آنها بنده پاسخی ندارم و برای یکی دیگر پاسخ قانع کننده ای نمی یابم.
    ۱- فکر می کنم ایده تشکیل دولت هفتاد میلیونی از نظر آقای احمدی نژاد به منزله تشکیل دولتی است که اعضای آن برآمده از متن ملت باشند. یعنی رابطه فامیلی ، قومی ، حزبی و.. جز معیارهای اعلام شده و تعهد برپایه میثاق نامه در گزینش آنها دخالت نداشته باشد و علاوه بر آن دولت هفتاد میلیونی یعنی دولتی که هیچ فاصله ای با ملت نداشته باشد و حقوقی منفصل و مستقل از ملت برای خود قائل نباشد. یعنی خود را نوکر و خادم مردم و مردم را ارباب و رئیس خود بداند. دولتی که اراده اش منطبق با اراده ملت باشد. اگر شما برداشت دیگری از دولت هفتاد میلیونی دارید ، بفرمایید تا از آن استفاده کنیم.
    ۲- طرح وامهای زود بازده با همین هدف تنظیم شده که سرمایه های ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور به کار انداخته شود و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد اما دستهای مختلفی به کار افتادند و فشار سنگینی به دولت وارد کردند تا مانع از این کار شوند. اگر خبرها را پیگیری کرده باشید ظاهرا دولت اوباما هم در صدد است همین روش را در اقتصاد آمریکا پی بگیرد.
    ۳- برای سووال شما در بارخ ایده مشاوران جوان اقدامات اولیه خوبی انجام شد اما کار به نتیجه مطلوب نرسید و ابتر ماند.
    ۴- در مورد کانالهای ارتباطی دو سویه ، می توانم بگویم که دولت و بویژه رئیس جمهور در ارتباط نزدیک خود با مردم ، ایده های آنها را دریافت کرده است. مخصوصا در سفرهای استانی دور اول نشست هایی که رئیس جمهور با نخبگان و صاحبنظران هر استان داشتند ، این فرصت ایجاد شد تا آنها به طرح ایده ها و دیدگاههای خود برای پیشرفت کشور و استانهای مختلف بپردازند و حتی ایده هایشان را به صورت مکتوب به رئیس جمهور ارائه کنند. اما فکر می کنم که می شد ساز و کار دیگری هم برای این منظور طراحی کرد که دریافت ایده های نو از متن جامعه به صورت یک جریان مستمر در آید. این نظر شما را هنوز هم قابل اجرا می دانم.
    برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

  56. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۵۰

    علی آقا
    با سلام
    از شما به سبب ابراز محببت صمیمانه تان متشکرم.
    سال نو بر شما مبارک . امیدوارم همواره از الطاف الهی برخوردار باشید.

  57. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۵۵

    هموطن عزیز
    با سلام و تبریک سال نو
    از رادیو بی بی سی و رسانه های وابسته به نظام سلطه انتظار تعریف و تمجید نباید داشت و تخریب و توهین به ملت ایران نیز جزو مرام و رویکرد تغییر ناپذیر این رسانه هاست. اما در عین حال این امر توجیه گر ضعف ما در اطلاع رسانی و تبلیغ صحیح نیست. تذکر شما را به آقای مشایی منعکس می کنم و چنانچه شما زحمت بکشید و مقاله ای را در این زمینه بنویسید در وبلاگ منعکس خواهم کرد.
    عزت شما مستدام.
    موفق باشید

  58. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۹:۱۰

    حسن آقا
    با سلام
    شما که به خانم رجبی ایراد وارد می کنید بهتر است خودتان از به کار بردن ادبیات سخیف بویژه در باره دولت مردمی آقای احمدی نژاد بپرهیزید.
    بنده مدافع ادبیات خانم رجبی نیستم و سخنگوی ایشان هم نیستم. البته اولین نفری بودم که در مقابل برخی اهانت ها به آقای خاتمی یا هر شهروند دیگری ایستادم و به عنوان مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور چنین رویکردی را رد کردم.
    دوست شما حرف های ضد و نقیض زیاد می زنند. در یک جا فرموده اند که فلانی به خاطر بیان صریح و بی پرده حرفهایش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و در جای دیگر فرموده اند فلانی مدیحه سرایی می کند. لطفا از دوستتان سووال کنید کدامش درست است!
    موفق باشید

  59. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۹:۱۱

    علی آقا
    سلام بر شما
    عیدتان مبارک

  60. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۹:۱۳

    آقا فرشید عزیز
    با سلام
    از ابراز لطف شما متشکرم.
    امیدوارم همواره از لطف و رحمت بیکران الهی برخوردار باشید و دلتان به نور ایمان منور و قدمهایتان در راه دفاع از حق و حقیقت استوار باشد
    موفق باشید

  61. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۵م, ۱۳۸۸ در ۰۹:۳۸

    آقای نوربخش
    با سلام
    این انتظار درستی نیست که مسوولان اجرایی به بیان قصورات خود بپردازند یا مثلا بنده در انتقاد از دولت نهم مقاله بنویسم و در اینجا و آنچا آن را به چاپ برسانم.
    چنین توقع و انتظاری اصولا منطقی نیست و درهیچ جای دنیا وجود خارچی ندارد.
    آنچه مهم است این است که مسوولان کشور قصورات خود را که دیگران مثل بخشهای نظارتی ، مردم ، نخبگان و.. مطرح می کنند بپذیرند و در صدد رفع آنها بربیایند. نه اینکه خودشان بیایند و به بیان قصوراتشان برای مردم بپردازند. مهم این است که بنده انتقاد پذیر باشم و نقد درست و صحیح را بپذیرم و به مسوولان و دستگاههای مختلف نیز به صورت غیرعلنی انتقاد کنم و از آنها بخواهم تا رفع اشکال کنند.
    بنده لازم نمی بینم تهمت شما به رئیس جمهور منتخب مردم بازگو کنم کافی است یک بار دیگر به نوشته خودتان توجه کنید تا متوجه اشتباهتان بشوید.
    موفق باشید

  62. صنایع نیوز گفت :

    فروردین ۶م, ۱۳۸۸ در ۰۲:۳۰

    http://www.sanayenews.com/content/view/14412/1/

  63. صنایع نیوز گفت :

    فروردین ۶م, ۱۳۸۸ در ۰۲:۳۵

    http://mihanpress.com/content/view/193/37/

  64. ابراهیم گفت :

    فروردین ۶م, ۱۳۸۸ در ۰۴:۱۸

    برادر جوانفکر
    با سلام
    پیرو کامنت قبلی در مورد بی توجهی به ایده تشکیل دولت ۷۰ میلیونی . نظراتم رو خدمتون مطرح میکنم . امیدوارم بتوانم منظورم را در مورد اهمیت و نقش محوری ایده تشکیل کابینه ۷۰ میلیونی در سازماندهی . هماهنگ و هدفمند نمودن همه سرمایه ها و فرصتهای ملی و تحقق همه اهداف دولت نهم را خدمتان بیان کنم .
    ابتدا یک فرمایش مهم از رهبر معظم انقلاب و تفسیری از دولت ۷۰ میلیونی ( دولت عشق ایرانی ) که عنوان وبلاگ اینجانب است . را بیان میکنم و بعد تعریف من از چنین دولت ملی .
    رهبر معظم انقلاب اسلامی: من معتقدم محافظه کاری و اکتفا به آنچه داریم . و نداشتن همت بلند پروازی در همه ی زمینه های فکری و فرهنگی قتلگاه انقلاب است …… …. ۱۹/۱۲/۱۳۷۹
    دولت ۷۰ میلیونی
    فرمول اتحاد و همبستگی و مشارکت ملی ما است . دولتی که کرد و لرد و ترک و بلوچ و همه ملت ایران زمین را در اهداف مشترک ملی به وحدت اجرائی میرساند . دولتی که ایرانی خارج از کشور را با ایرانی داخل کشور همرزم و همراه میکند . دولتی که آبادانی و پیشرفت ایران را از مرحله آرزو به حقیقتی انکار ناپذیر تبدیل کند . تحقق چنین دولتی قدر شناسی از خون شهدا از سوی ملت و دولت است . چنین دولتی کلید دروازه ورود به عرصه تاریخ و تمدن سازی ملت ایران است …. من ایرانیم . پس عضوی از کابینه دولت ۷۰ میلیونی هستم …. شعار نیست . خواب و هذیان و یاوه سرایی هم نیست . این ادعا به اندازه سابقه تمدنی چند هزار ساله ایرانیان میتواند واقعیت داشته باشد . اگر من و تو به حقیقتمان ایمان داشته باشیم و قلب و دل و زبانمان یکی باشد
    در کنار شعارهای انتخاباتی دکتر احمدی نژاد از جمله : * ملت ایران یک خانواده بزرگ است . * ما نیازمند انقلاب سوم اسلامی رشد و توسعه پایدار . همه جانبه و متوازن در همه بخشها هستیم . * اگر معیشت نباشد . توسعه سیاسی . فرهنگی . اجتماعی و اقتصادی معنا ندارد . * جوانان ما به غیر از مسکن . شغل و…… میخواهند در حل مسائل کشور مشارکت نمایند . * اگر همه چیز داشته باشیم آموزش و پرورش نداشته باشیم هیچ چیز نخواهیم داشت . و اگر هیچ چیز نداشته باشیم ولی آموزش و پرورش داشته باشیم . همه چیز خواهیم داشت . * نباید زیر چرخ توسعه گروهی از ملت له شوند . * دولت را میان ملت خواهم برد . * ملت ایران تاریخ و تمدن ساز است . * هدف ما ایجاد کشور نمونه اسلامی پیشرو در تمام قلمروهای علم و دانش و فناوری است . شعار تشکیل * دولت ۷۰ میلیونی یکی از محوری ترین و با اهمیت ترین اهداف دولت نهم محسوب میشود . که میتواند کلید و فرمول مشارکت ملی و تحقق همه اهداف اعلام شده به حساب آید .
    دولت ۷۰میلیونی میتواند دکترین ایرانی . اسلامی توسعه پایدار و همه جانبه ملت ایران قلمداد شود . که منطبق بر خصوصیات و سرمایه های ملت ایران است .
    در تعریف دولت آرمانی ۷۰ میلیونی <> میتوانیم آن را به شبکه های تارعنکبوتی اینترنت تشبیه کنیم .
    دولت ۷۰ میلیونی یعنی ایجاد ارتباطات سازمان یافته چند جانبه و هدفمند بین همه توانائیها و سرمایه های مادی و معنوی داخلی و خارجی ایرانیان با نیازها و زمینه های کاری و تبدیل تضادها و تناقضات موجود به همگرایی و همکاری و تمرکز به روی اشتراکات ملی است . تا در فضایی سالم و شفاف هرفرد یا گروه فکری و تخصصی بتوانند با دریافت حقوق ملی بصورت عادلانه برای خود نقش و جایگاه اجتماعی در جهت مشارکت ملی تعریف نمایند .
    تحقق چنین شرایطی میتواند با وجود رقابتهای رو به افزایش جهانی با جلوگیری از هدرروی سرمایه ها و فرصتها بالاترین بهره روی را نصیب کشور نماید . تا ساخت جامعه نمونه اسلامی در حد شعار باقی نماند .

    البته خدمتان عرض شود . بنده در سال ۸۴ طرحی را با عنوان استراتژی اجرایی دولت ۷۰ میلیونی تهیه کردم . و در چند مرحله به دفتر مراجعات مردمی و همچنین بطور حضوری و از طریق ایمیل خدمت مسئولین ریاست جمهوری ارسال کردم . تا کنون هیچ جواب حتی سئوالی دریافت نکردم . و این احساس مسئولیت و نوشتن طرح و ایده یک خاصیت برایم داشت . که بفهمم که سیستم دیوان سالاری و مدیریت خرد و کلان جامعه آنقدر بیمار است . که نه به احساس مسئولیت افراد جامعه اهمیتی قائل است . و نه اینکه خود را مسئول ارائه جواب میداند .
    آنقدر بی توجهی و بی حوصلگی از مسئولین امر دیده ام . که سئوال میکنم اگر حوصله داشته باشید . بنده بعنوان یک شهروند و علاقمند به رییس جمهور و دل نگران از لوس شدن ایده با اهمیت دولت ۷۰ میلیونی ( که بنده آن را همطراز با ایده تشکیل بسیج مستضعفان در دوران دفاع مقدس توسط حضرت امام ( ره ) میدانم ) تعریف و همچنین طرح مورد نظر خود در مورد استراتژی اجرایی و تحقق دولت ۷۰ میلیونی را خدمتان مطرح کنم .
    ابراهیم ادبی
    وبلاگ دولت ۷۰ میلیونی ( دولت عشق ایرانی ) :» http://dolateeshgh.blogfa.com/

  65. سلطانی گفت :

    فروردین ۶م, ۱۳۸۸ در ۲۳:۱۹

    با سلام و خسته نباشید و عرض تبریکات ویژه به مناسبت این عید باستانی
    به واسطه تبلیغات سوئی که برخی به دنبال رواج آن هستند بر خود لازم دیدم هفت سین سراسر پربار و پر ثمر دولت مردمی و خدمت گزار رابه اطلاع تان برسانم:سفرهای استانی،سهام عدالت ،سوخت هسته ای،سفینه امید، ساماندهی سوخت،سیاست خارجی عزتمندانه، سازندگی و ساده زیستی. موفق و موید و پیروز باشید.

  66. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۸م, ۱۳۸۸ در ۰۸:۰۱

    آقا ابراهیم
    با سلام
    نکاتی که در باره دولت هفتاد میلیونی مطرح کرده اید درست است و در این زمینه هم دولت نهم ، گامهای مهمی به جلو برداشته شده است. تشخیص شما در مورد وجود بیماری کهنه در نظام دیوان سالاری کشور هم درست است و حل آن در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
    منظورتان از بی توجهی و بی حوصلگی مسوولین امر ، احتمالا به همان بیماری موجود در دیوانسالاری اداری کشور برمی گردد که بسیاری را در خود هضم می کند.
    سلامتی و موفقیت شما را از خداوند منان مسالت می کنم.

  67. safir گفت :

    فروردین ۹م, ۱۳۸۸ در ۱۷:۵۲

    آقای جوانفکر
    سلام
    عید و سال نو مبارک باشد
    اخطار قانون اساسی از ابتکارات آقای خاتمی بود که دوستان شما با آن در زمان ایشان مخالف بودند امیدوارم با این حرکت آقای احمدی نژاد- چه درست و چه غلط – بابی جهت قانون مند کردن این حرکت و طراحی ابزارهای قانونی آن مهیا شود. هر چند که من با ادبیات استفاده شده در این اخطار موافق نیستم.

  68. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۱۲:۱۰

    آقای سفیر
    با سلام
    عید شما هم مبارک و سال نو همراه با سلامتی و برخورداری از نعمات الهی
    شما از کجا متوجه شدید که کسانی که با آن اخطار قانون اساسی مخالفت کردند جزو دوستان بنده هستند؟ امیدوارم سایر قضاوتهایتان اینگونه نباشد.
    اگر کار اقای خاتمی را درست می دانید علی القاعده باید کار آقای احمدی نژاد را در دادن اخطار قانون اساسی درست بدانید مگر آنکه شما سیاست برخورد دوگانه را قبول داشته باشید.
    ای کاش می فرمودید که کدام بخش این ادبیات برای شما ناخوشایند بوده است ؟ البته آنچه که برای بسیاری از مردم و صاحبنظران آنچه ناخوشایند می نمود ادبیات آقای لاریجانی در پاسخ به این اخطار بود که ظاهرا شما به آن اشکالی وارد ندانسته اید.
    موفق باشید.

  69. safir گفت :

    فروردین ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۱۵:۰۷

    با سلام
    جناب آقای جوانفکر
    همانطور که از متن کامنت بنده مشخص است من با این اختیار و هر رئیس جمهور – هر رئیس جمهوری که باشد – موافقم و آرزو کردم که ابزارهای قانونی آن نیز در مملکت محیا شود.
    در ضمن آن قسمتی از نامه آقای احمدی نژاد که باعث جواب آقای لاریجانی شد مد نظر بنده بوده است
    موفق باشبد

  70. محمد علی نصیری گفت :

    فروردین ۱۴م, ۱۳۸۸ در ۲۲:۰۸

    خود رییس جمهور قبلا گفته بود که امسال سخت ترین سال برای دولت است، این هم نوعی دیگر از این سختیها …

  71. علی‌اکبر جوانفکر گفت :

    فروردین ۱۵م, ۱۳۸۸ در ۱۰:۱۱

    آقای سفیر
    با سلام
    نامه آقای احمدی نژاد صرفا یک نامه حقوقی بود که در آن اشکالات قانونی لایحه بودجه مطرح شده بود. ای کاش روشن تر توضیح می دادید که اشکال شما به ادبیات نامه رئیس جمهور چه بود؟
    موفق باشید

  72. فرشید گفت :

    فروردین ۳۱م, ۱۳۸۸ در ۱۰:۰۰

    سلام

    http://www.irpetro.com/newsdetail-3940-fa.html

RSS نظرات این نوشته · آدرس دنبالک

ارسال نظر